Galvanisera Puch Dakota

Galvanisera Puch Dakota

Publicerad

Fråga: Hej, jag har en fråga. Har ett nytt projekt på gång, en Dakota som jag ska byta innerskärm på. Den ramen kommer således att vara blästrad plåtren. Finns det någon firma som åtar sig att galvanisera ramen?

Jag tänker på, som jag förstår att de gör med till exempel plåttrappor, att man sänker ner den i ett bad. Ur rostsynpunkt borde ju ramen hålla ett tag. Sedan bara en tanke – kanske blir extremt dyrt om det nu överhuvudtaget görs åt privatpersoner? Tackar för bra forum som gett många bra svar genom åren.

Hälsning.

Roger

 

Svar: Dakotaramarna har ett inbyggt fel i bakskärmen, som är en del av ramen. Där finns en "ficka" där fukt och kondens lägger sig och med tiden rostar det sönder. Den metod du menar kallas för galvanisering och går ut på att man "förtennar" hela detaljen med zink. Ytan rengörs noga och sedan doppas det hela i ett bad med flytande zink. Du får kolla med någon galvfirma om de åtar sig denna typ av jobb samt vad det kan kosta.

Metoden ger ett väldig bra rostskydd och används på detaljer i utsatt miljö, som exempelvis lyktstolpar, kraftledningsstolpar och trappor som du nämnde. Det är dock minst två problem med varmgalvanisering som metoden också kallas. Zinkbadet håller över 400 grader och kan få detaljer av tunnplåt att slå sig och ändra form. Sedan är zinkytan väldigt svår att måla då den passiveras (bygger upp ett rostskyddande oxidskikt) vilket stöter bort vanlig lack.

Det finns dock särskilda grundfärger samt förbehandlingar som gör att man kan lackera ytan. En tredje sak är att det kan vara svårt att få in och ut det smälta zinket i ramens håligheter. Får man inte in zinket som blir det inget rostskydd på insida och får man inte ut zinket har man en väldigt tung ram efteråt. Dessutom kan det bli så att ramen hela tiden flyter upp ur badet vilken kan ställa till det.

Tanken är annars god för detta är en synnerligen bra metod för att hindra uppkomst av rost. En snarlik metod är elförzinkning där man doppar detaljen i ett elektrolytbad med elektroder som ger ett (tunt) zinkskikt på ytan. Men vad jag vet blir det inget zinkskikt på insidan om man inte för in särskilda hjälpanoder i alla håligheter vilket är omständligt i detta fall. Skiktet, och rostskyddet, blir mycket tunnare än vid varmgalvanisering och man måste även här använda särskild grundfärg.

Mitt tips är att du svetsar upp skadan i din ram och borrar ett, eller flera, dräneringshål och därefter sprutar in tunnflytande hålrumsvätska (typ Dinitrol ML) i alla hålrum. Men – gör detta absolut sist, det vill säga när ramen är färdiglackerad. Det kommer det att tränga ut hålrumsvätska efter behandlingen och är ramen inte färdiglackerad då får man massor med jobb med att tvätta/avfetta alla ytor som ska lackeras.

Jim Lundberg

Standardfel på Puch Dakota. Ytterskärm och innerskärm möts i en kil vid baklyset och där samlas fukt.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842