NSU Prima som för oljud vid växling

Kopplingsarbeten på NSU Prima

NSU Prima som för oljud vid växling

Publicerad

Fråga: Hej. Jag ar en NSU Prima V -58. Det är problem med oljud i växellådan när jag växlar. Scootern är totalrenoverad förutom själva växellådan. Jag har testat med olika typer av olja i lådan men ingenting har hjälpt. Jag har också filat till kuggarna i kopplingshuset för att få skivorna att glida lättare.

Det känns som att den frikopplar riktigt när jag står stilla, dvs den driver inte när jag har en växel i och håller in kopplingen. Problemet uppstår när jag kör och skall växla, då smäller det till i lådan som om inte kugghjulen står stilla eller som en modern låda med trasiga synkringar.

Lars T

 

Svar: Växellådor på tvåhjulingar saknar ju synkringar som ska tysta ner växlingarna och då är det väldigt noga med att kopplingen frikopplar som den ska. För mycket eller för tjock olja kan leda till att kopplingen tjuvdrar så att den driver lite trots att man dragit in kopplingshandtaget.

Nu har du ju testat olika oljor och dessutom snyggat till kopplingskorgen, så det som kan återstå är att kolla om en eller flera lameller kan vara skeva samt att kopplingsmekanismen har tillräckligt med spel. Kolla även att inget kärvar i växellådan. Sedan finns det ju en del växellådor som är ljudligare än andra, men om den var tystare innan renoveringen så är ju något förändrat.

Jim Lundberg

Skräckexempel på sliten kopplingskorg (Puch V3). Lamellernas tänder har huggit djupa hack i korgen.

Den här kopplingen kan inte frikopplat särskilt bra.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842