Hur ser framtiden ut för veteranfordon?

 Fråga: En fråga till Jim, vad tror du om veteranfordonens framtid? Tänker på att allt mer elektrifieras och många fordonstillverkaren väljer nu att satsa på el istället för att fortsätta utveckla förbränningsmotorn.

Kommer vi att kunna fortsätta meka med våra bilar och kommer det finnas bränsle i framtiden för våra kära fordon eller kommer detta fasas ut. Vad tror du i en tid som alltmer bygger på el och it och där miljön står i fokus.

Harald

 

Svar: Jag önskar ibland att man kunde ha en kristallkula för att se vad som komma skall. Min högst personliga ”spådom” är nog att de bilar som gjordes från ”år noll” fram till 1970-talet kommer att vara intressanta även för kommande generationer och är intresset tillräckligt stort så kommer det förmodligen att finnas någon form av drivmedel till deras motorer.

När vi kommer in på 1980-talet så förändras bilarna ganska rejält och det som förut var tillverkat av stål och aluminium börjar nu tillverkas i plast – stötfångare, inredning och instrumentbrädor. Dessutom börjar elektroniken på allvar göra sitt intåg i bilar där mer och mer styrs/påverkas av elektronik – även digital sådan. Detta för med sig två problem för framtida generationer om man vill få sprutt på en bil från 80-talet och nyare.

1: Plast åldras och är dessutom svårt att laga. Visst kan man tillverka en gjutform till en instrumentbräda och gjuta en ny i plast, men när man är klar efter allt arbete med formtillverkning och gjutning så har man fortfarande bara en instrumentbräda – i plast. Frågan är om man vill lägga ner så mycket tid och pengar på att återskapa en detalj som bilindustrin har framställt för att sänka produktionskostnaderna? Visst – en förklaring är ju krocksäkerheten då plast är mjukare att slå skallen i än plåt vid en kollision, men när till och med stötfångare, kylare och termostathus görs i plast handlar det i mina ögon att man ska ”Cut the corners” – alltså spara pengar.

2: Elektronik är, om inte färskvara, så väldigt daterad. En del av de elektroniska kretsar som var högsta mode i bilar på 80-talet går knappt att hitta idag. Om en databox havererar så kan det vara väldigt svårt att laga eller återskapa den. Dessutom är många komponenter avidentifierade i bilelektronik där man helt enkelt tagit bort beteckningen på vissa komponenter.

Jag har en bekant som tills nyligen jobbat på bilskrot och han berättade att väldigt många bilar som stod på skroten i väntan på att pressas ihop till kuber var fullt fungerande och fria från rost. Problemet var att de hade fel på elektroniken som ledde till att de inte gick igenom besiktningen. Har man ett fel på exempelvis antisladdsystemet så fungerar bilen precis som en ”vanlig” bil från 70-talet och bakåt, men den går inte igenom besiktningen. Om då prislappen för att laga antisladdsystemet ligger på 20 000 kronor och bilens marknadsvärde kanske ligger på 15 000 – eller 40 000 kronor – så är det få ägare som vill kosta på den så dyra reparationer. Bilen skrotas och får aldrig chansen att bli ett framtida renoveringsobjekt.

När det gäller miljöpåverkan från gamla fordon så har undersökningar visat att den är väldigt liten – mycket på grund av att veteranfordon inte körs många mil per år. Och om man dessutom håller sin gamla bil i bra skick så kan en äldre (innan avgasreningen) bil vara rätt bra på att inte släppa ut skadliga ämnen. Undertecknad hade renoverat motorn (Volvo B18 A) i flickvännens Amazon och hängt på en SU-förgasare (köpt för 30 kronor på en marknad) då Zenithförgasaren börjat krångla rejält. När jag senare besiktade Amazonen och det vara dags för att kolla CO-halten stod jag beredd vid förgasarens blandningsskruv (nålmunstycket på SU). Jag rattade ner blandningen så mycket jag tordes och frågade besiktningsmannen om det räckte. Han svarade: ”Du kan sluta vrida nu. Även om det här hade varit en katalysatorbil hade jag godkänt den”. Det visade sig att inte bara CO-halten var väldigt låg – även HC-värdet låg under gränsvärdet.

Vad tror du om framtiden för blivande veteranbilar? Kommer det att finnas nyrenoverade bilar från 1980 eller 2010 på våra vägar om några decennier?

Lämna gärna en kommentar i fältet nedan!

Jim Lundberg

Hur ser framtiden ut för veteranfordon?
Kommer det att rulla en renoverad Ford Scorpio på vägarna år 2040?
Rulla till toppen