Urgröpning i kopplingsaxel till Sachs 98 cc

Kopplingsaxel till Sachs mopedmotor. Med tiden nöter tryckstången ner en grop i axelns yta. Är den som på bilden brukar det inte märkas, men blir gropen djupare hörs ett klickande ljud när man drar in kopplingshandtaget

Urgröpning i kopplingsaxel till Sachs 98 cc

Publicerad

Fråga: Hola! Har en Sachs 98cc nu i molekyler. Den har suttit i en NV 8 av 1951 års modell. Det är väl inte riktigt samma motor som i Tvåtaktsboken, men bra nära. Jag har en undran beträffande kopplingsarmen på denna rova. Jag har tittat på nya armar till moppemotorer och där är ytan där tryckstången möter den plana ytan just plan.

Men på den jag nu har i min hand så är det som en urgröpning för tryckstången! Är det bara så att den är tillverkad så eller är det en följd av gnagning över åren??  Kan det vara så att arm till 50cc moppesachs passar min 98cc? Många delar gör ju det.

Henning Rydén

 

Svar: När kopplingsaxeln är ny finns det ingen urgröpning i ytan, utan den är helt slät. Det är änden på tryckstången som under sin rotation äter sig in i ytan varje gång man frikopplar. Om gropen inte är för stor kan man låta den vara – det fungerar bra ändå. Blir gropen för djup kommer det att höras ett klickande ljud (som ofta känns i kopplingshandtaget) när man frikopplar. Det kommer sig av att änden på tryckstången glider ner i gropen är kopplingsaxeln vrider sig.

Om axeln från en Sachs mopedmotor passar kan jag tyvärr inte svara på, men vill man återställa kopplingsarmen går det bra att göra med en MIG-svets. Först avfettar man ytan noggrant – annars blir svetsen porig av olja och smuts. Sedan läger man en punktsvets rakt över gropen och direkt (direkt!) efter detta doppar man axeln i vatten så att svetsen härdas.

Avslutningsvis slipar man ytan plan och polerar den så att den inte har stora sliprepor. Denna lagning håller många mil.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ta ur lagerbanor i Sachs 98 cc

5 kommentarer

Jim Lundberg: Trägen vinner!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842