Urgröpning i kopplingsaxel till Sachs 98 cc

Fråga: Hola! Har en Sachs 98cc nu i molekyler. Den har suttit i en NV 8 av 1951 års modell. Det är väl inte riktigt samma motor som i Tvåtaktsboken, men bra nära. Jag har en undran beträffande kopplingsarmen på denna rova. Jag har tittat på nya armar till moppemotorer och där är ytan där tryckstången möter den plana ytan just plan.

Men på den jag nu har i min hand så är det som en urgröpning för tryckstången! Är det bara så att den är tillverkad så eller är det en följd av gnagning över åren??  Kan det vara så att arm till 50cc moppesachs passar min 98cc? Många delar gör ju det.

Henning Rydén

 

Svar: När kopplingsaxeln är ny finns det ingen urgröpning i ytan, utan den är helt slät. Det är änden på tryckstången som under sin rotation äter sig in i ytan varje gång man frikopplar. Om gropen inte är för stor kan man låta den vara – det fungerar bra ändå. Blir gropen för djup kommer det att höras ett klickande ljud (som ofta känns i kopplingshandtaget) när man frikopplar. Det kommer sig av att änden på tryckstången glider ner i gropen är kopplingsaxeln vrider sig.

Om axeln från en Sachs mopedmotor passar kan jag tyvärr inte svara på, men vill man återställa kopplingsarmen går det bra att göra med en MIG-svets. Först avfettar man ytan noggrant – annars blir svetsen porig av olja och smuts. Sedan läger man en punktsvets rakt över gropen och direkt (direkt!) efter detta doppar man axeln i vatten så att svetsen härdas.

Avslutningsvis slipar man ytan plan och polerar den så att den inte har stora sliprepor. Denna lagning håller många mil.

Jim Lundberg

Rulla till toppen