Ersättningsförgasare till Monarped med Pilotmotor

Fråga: Hej och tack för ditt snabba svar! Motorn är en enväxlad Pilotmotor. Synd att man inte kan få tag i ett justerbart munstycke till denna förgasare (Pallas).  Har du kanske förslag på hur man får tag på ersättningsförgasare som man kan förse med ett justerbart munstycke? Skrev fel förra gången, det var storlek 52 jag ändrade till men med sämre resultat.

Roland Dahlström

 

Svar: Man kan hänga på nästan vilken förgasare som helst. Om man bara väljer en med ungefär samma borrning så kommer mopeden att gå som det är tänkt, oavsett fabrikat. Hittar man dessutom en som rent fysiskt passar direkt på motorn så är det förstås ännu trevligare.

Tyvärr så kan jag inte rekommendera någon specifik förgasare, utan det blir till att gå på marknader, beväpnad med ett skjutmått, och leta upp lämplig förgasare. Om den har rätt borrning, men inte passar på insuget är det inte så knepigt att tillverka en adapter.

Men ju mer jag håller på med mopeder, desto mer förtjust blir jag i fasta huvudmunstycken. Visst kan man finlira med ett ställbart munstycke så att man kan krama ur någon kilometer till i toppfart. Nackdelarna med ställbara munstycken är bland annat att man måste ställa om den varje gång man gör en kallstart om man optimerat inställningen när motorn är varmkörd, de kan ställa om sig av vindrationer och dra man in den för mycket kan motorn ta skada – exempelvis nypa.

Med ett fast munstycke av rätt storlek är det bara att tuta och köra. Dessutom mår motorn alltid bra då blandning och smörjning alltid blir rätt – undantaget om det hamnar smuts i munstycket. Dessutom ska originalförgasaren fungera – annars hade mopeden varit osäljbar. Förgasare slits visserligen och en och annan klåfingrig person kan ha gjort ändringar på den, men om den är i originalskick och inte uppvisar några fel ska motorn gå bra.

Då kan orsaken till att motorn inte går som den ska ligga någon annanstans. Sot i avgasport, krök och ljuddämpare. Slitna kolvringar, läckande packningar/packboxar, bromsar som ligger på, tändning som står fel är några andra faktorer som kan ta musten ur en motor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen