Ersättningsförgasare till Monarped med Pilotmotor

Ersättningsförgasare till Monarped med Pilotmotor

Publicerad

Fråga: Hej och tack för ditt snabba svar! Motorn är en enväxlad Pilotmotor. Synd att man inte kan få tag i ett justerbart munstycke till denna förgasare (Pallas).  Har du kanske förslag på hur man får tag på ersättningsförgasare som man kan förse med ett justerbart munstycke? Skrev fel förra gången, det var storlek 52 jag ändrade till men med sämre resultat.

Roland Dahlström

 

Svar: Man kan hänga på nästan vilken förgasare som helst. Om man bara väljer en med ungefär samma borrning så kommer mopeden att gå som det är tänkt, oavsett fabrikat. Hittar man dessutom en som rent fysiskt passar direkt på motorn så är det förstås ännu trevligare.

Tyvärr så kan jag inte rekommendera någon specifik förgasare, utan det blir till att gå på marknader, beväpnad med ett skjutmått, och leta upp lämplig förgasare. Om den har rätt borrning, men inte passar på insuget är det inte så knepigt att tillverka en adapter.

Men ju mer jag håller på med mopeder, desto mer förtjust blir jag i fasta huvudmunstycken. Visst kan man finlira med ett ställbart munstycke så att man kan krama ur någon kilometer till i toppfart. Nackdelarna med ställbara munstycken är bland annat att man måste ställa om den varje gång man gör en kallstart om man optimerat inställningen när motorn är varmkörd, de kan ställa om sig av vindrationer och dra man in den för mycket kan motorn ta skada – exempelvis nypa.

Med ett fast munstycke av rätt storlek är det bara att tuta och köra. Dessutom mår motorn alltid bra då blandning och smörjning alltid blir rätt – undantaget om det hamnar smuts i munstycket. Dessutom ska originalförgasaren fungera – annars hade mopeden varit osäljbar. Förgasare slits visserligen och en och annan klåfingrig person kan ha gjort ändringar på den, men om den är i originalskick och inte uppvisar några fel ska motorn gå bra.

Då kan orsaken till att motorn inte går som den ska ligga någon annanstans. Sot i avgasport, krök och ljuddämpare. Slitna kolvringar, läckande packningar/packboxar, bromsar som ligger på, tändning som står fel är några andra faktorer som kan ta musten ur en motor.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ta ur lagerbanor i Sachs 98 cc

5 kommentarer

Jim Lundberg: Trägen vinner!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842