Vilken modern dimension på däck till Husqvarna 256A?

Vilken modern dimension på däck till Husqvarna 256A?

Publicerad

Fråga: På Husqvarna 256a sitter ett crossdäck med gamla dimensionen 4.00x18. Om jag väljer ett nytt däck, vad väljer jag för dimension enligt nyare märkning?

Tomas Rydh

 

Svar: Talet 4.00 avser bredden i tum vilket blir 25,4x4=101,6 mm. För enkelhetens skull avrundar man till 100 mm. Ett däck med dagens måttsystem heter då 100-18. Men man anger även däckets höjd (profil) som då räknas i procent av dess bredd.

Vill man ha ett högt däck så kan man välja ett som har dimensionen 100/100-18. Första talet är då bredden i millimeter. Andra talet är höjden i procent av bredden och sista talet är fälgdiametern. Detta däck är då 100 mm högt från fälgen räknat (100 % av 100 mm). Vill man ha ett däck med lägre profil kan man exempelvis välja ett med 80 % höjd. Detta däck heter då 100/80-18 och är då 80 mm högt, räknat från fälgen.

På sajten Webb Bike World finns en hel del fakta om motorcykeldäck och tabeller som visar förhållandet mellan tum- och millimetermått.

Jim Lundberg

 

Uppdatering: Kjell Sveholm från däckfirman Wheeler Dealer.

Hej, det finns i grund och botten ingen sådan tabell.

Om vi börjar med trampcyklar, antagande att frågeställaren gjort samma analogi som du gjort,så finns det dels tum-märkning, fransk märkning och millimetermärkning.

 Exempelvis är däcken på min bergscykel (eller mountainbike som det heter på svenska) märkta 50 - 559 för bredd/fälgdiameter i mm samt 26 x 1.9 för däckets ytterdiameter/bredd i tum. Mot bakgrund av att 26" kan syfta på fem olika fälgdiametrar är mm systemet påtagligt överskådligare.

 Fransmännen angav däckets ytterdiameter i millimeter: 600, 650 och 700.

Storlek 700A har 642 mm fälgdiameter, 25 mm däckbredd, 29 mm däckhöjd, ytterdiameter 700 mm.

Storlek 700B har 635 mm fälgdiameter, 29 mm däckbredd, 33 mm däckhöjd, ytterdiameter 701 mm.

Storlek 700C har 622 mm fälgdiameter, 35 mm däckbredd, 39 mm däckhöjd, ytterdiameter 700 mm.

Däckhöjden adderas till fälgdiametern såväl upp- som nedtill.Detta medger olika däckdimensioner på samma ram/gaffel. På min landsvägscykel sitter 25 - 622 däck, en mycket vanlig däck/fälgdimension i dag.

 

Det finns en analogi inom mc-världen:

5.00 - 16 däck har 16" fälgdiameter, 5.00" däckhöjd och följaktligen 26" ytterdiameter.

4.00 - 18 däck har 18" fälgdiameter, 4.00" däckhöjd och följaktligen 26" ytterdiameter.

3.50 - 19 däck har 19" fälgdiameter, 3.50" däckhöjd och följaktligen 26" ytterdiameter.

Vi kan jämföra med millimetermåttsatta mc-däck:

130/90 - 16 däck har 16" fälgdiameter, däckhöjd 90 % av 130 mm = 117 mm = 4.60" och följaktligen 25.2" ytterdiameter.

130/80 - 17 däck har 17" fälgdiameter, däckhöjd 80 % av 130 mm = 104 mm = 4.095" och följaktligen 25.2" ytterdiameter.

130/70 - 18 däck har 18" fälgdiameter, däckhöjd 70 % av 130 mm = 91 mm =

3.58" och följaktligen 25.2" ytterdiameter.

Engelsmännen använde under 1970 talet en tum märkning för däck med större bredd än höjd, med beteckningar 3.10, 3.60, 4.10, 4.25/85, 4.70 och 5.10.

De "klassiska" mc dimensionerna,

t.ex. 3.00, 3.25, 3.50, 4.00 har däckets bredd = däckets höjd.

Som synes är de dimensionerna jämnt delbara med 0,25.

Nu till frågan, vad heter 4.00 – 18 i dag?

4.00 – 18 i går heter 4.00 – 18 i dag.

Dimensionsbeteckningen har inte ändrats.

Det finns i dag ett stort utbud av 4.00 – 18 däck i såväl veteran som nutida däck, med äldre eller kontemporär uppbyggnad/mönsterdesign, både för landsväg och terräng.

Den som så önskar, kan ungefärligen beräkna tum till millimeterdimensioner och vice versa enligt principerna ovan.

Det finns en väldig fallgrop dock: Däcks måttsättning för höjd/bredd är inte exakt.

Fälgdiametern måste hållas inom snäva toleranser, men däckets höjd/bredd kan variera väsentligt i förhållande till ett mått med tre siffrors noggrannhet. Även varierar höjd/bredd väsentligt beroende på vilken fälgbredd däcket är monterat på.

Dokumentation över däcksdimensioner, variationer I mått, rekommenderade fälgbredder med mera kan fås från ETRTO  (European Tyre and Rim Technical Organisation)

http://www.etrto.org/page.asp?id=1594

eller STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization)

http://stro.se/

En del däcktillverkare lämnar sådan information på sina hemsidor,

de flesta med tekniska kataloger distribuerade till sina återförsäljare.

Bästa hälsningar,

Kjell Sveholm

Wheeler - Dealer

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ta ur lagerbanor i Sachs 98 cc

5 kommentarer

Jim Lundberg: Trägen vinner!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842