Utanpåliggande tändspole till Berg stationärmotorer

Magneten i Eriks motor.

Utanpåliggande tändspole till Berg stationärmotorer

Publicerad

Fråga: Hej! Har några gamla stationärmotorer från 30-40 talet som jag håller på och pillar lite med. En av motorerna saknar dock tyvärr gnista, och en av de andra har väldigt dålig gnista. Båda motorerna är av märket Berg och har SEM magnettändning, men lite olika modeller. Den jag håller på med just nu har jag för mig har SEM K1 tändsystem. Problemet med den är att den ger gnista, men bara ibland. När man vevar vanligt på motorn så är där ingen gnista, men om man lyckas få upp den i tillräckligt högt varv så kommer där en ojämn gnista då och då... Har rengjort brytare men det hjälpte inte...

Min tanke och fråga är nu om ni tror att det skulle vara möjligt att bygga om till utanpåliggande spole? Det är ju i och för sig inte "original" men jag kan inte lägga 5000 på att få den omlindad tyvärr... Tyvärr är jag inte så duktig på just det elektriska, så skulle gärna ta emot lite info om hur man konverterar till utanpåliggande spole!

Sen är det även så att denna magneten inte har en vanlig fast spole, utan i denna så sitter spolen i en sorts (ankare?) och roterar inne i magneten, även kondensatorn snurrar med spolen. Undrar om det går att bygga om till utanpåliggande ändå? Kanske blir svårare? Jag har sprängskisser på magneten som jag kan skicka om ni vill, kanske blir enklare att förklara då?

MVH Erik B

 

Svar: En lösning när en tändmagnet har gått sönder är att bygga om till utanpåliggande tändspole med batteritändning. Nu har ju stationära motorer sällan någon generator om de startas med vev, tryckluft eller krut, men ett litet motorcykelbatteri kan hålla igång tändningen i timmar innan batteriet behöver laddas.

Då gör man så att man låter magneten enbart fungera som brytare till tändspolen. Exakt hur man gör detta med din magnet kan jag inte svara på, men Själva magnetankaret brukar vara isolerat från jord genom att man satt in isolerande mellanlägg (714 & 715 på bilden) mellan lagrens ytterringar och gods.

Man får kolla med en ohm-mätare eller en glödlampa + batteri vad brytarna är anslutna till i ankaret. Denna magnet ser ut att ha roterande brytare och fast nockring vilket krånglar till det lite eftersom man då måste ha en släpring + kol till brytarna för att ansluta dessa till "yttervärlden". Har man fasta brytare och roterande nock blir det ju enklare med anslutningen.

En variant är att man använder kolet (722) som anslutning till den utanpåliggande tändspolen och då ska släpringen (712) som kolet ligger mot kopplas till brytarna. Det är ju här man normalt plockar ut högspänningen till tändstiftet. Man ska bara se till att man kan få ut en anslutning som jordas varje gång brytarna stänger. Enklast är att rensa ur hela ankaret på lindning och kondensator så att inget är i vägen eller ligger och kortsluter den nya kopplingen.

Om släpringen inte har hela varvet med metall (mässing) kan det bli så att man måste tillverka en metallring på en isolerad kärna (nylon) som ersätter den gamla som ser ut som en remskiva (för att hindra överslag mot gods). De höga kanterna av bakelit behövs inte vid denna ombyggnad då det nu bara är lågspänning som ska hanteras. Om man har en släpring som bara leder ström på halva varvet kan det uppstå en dubbeltändning när kolet går över från mässingsremsan till bakeliten. En kondensator kommer att behövas och den kopplas då mellan kolet och jord (stomme).

Jag har inte gjort denna modifiering själv men det kommer nog en beskrivning i tidningen Classic Motor framöver då jag är lite nyfiken på hur man går till väga. Däremot har jag pratat med en del knuttar genom åren som själva har byggt om sina trasiga magneter på detta vis, där man använder magnetens brytare till en utanpåliggande tändspole, och samtliga har varit nöjda med ombyggnaden. En kille hade hängt på en tändspole från en moped på sin tunga fyrtaktsmotorcykel.

Någonstans på nätet har jag sett en beskrivning på hur man gör detta, men jag minns inte var.

Jim Lundberg

Längst ner är några filmer från YouTube som belyser detta ämne något. Dock inte den beskrivning jag sett tidigare som var betydligt mer utförlig och med roterande brytare.

Brytarna i denna magnet roterar vilket gör det lite knepigare att ansluta dem till omvärlden, men det går oftast att lösa med hjälp av en släpring och kol.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ta ur lagerbanor i Sachs 98 cc

5 kommentarer

Jim Lundberg: Trägen vinner!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842