Problem med att ställa in abriss på tändsystem

Fråga: Hej Jim. En fråga angående abrissmåttet. Har lite problem med att få till det. Har provat med flera brytare och olika kontaktavstånd. Ankarplattan går ej att justera mer och att fila upp hålen funkar inte, skruvskallarna kommer då att vara i vägen. Har även provat med flera magnethjul (samma märkning) men inte fått till det.

Då är min fråga, kilen, måste den sitta där egentligen? Utan den skulle det vara lättare att justera måttet. Tänkte testa men först efter att ha slipat in ytorna mellan magnet och vevaxeln med fin ventilslippasta så att passformen blir så bra som möjligt så att det inte lossar efter åtdragning.

Med vänlig hälsning

Per

 

Svar: Abrissmåttet (även kallat fälbrytningsavstånd) påverkas inte av hur tänd/ankarplattan är vriden i motorblocket. Då skulle abriss ändras när svänghjulet roterar. Det enda som tändplattans läge påverkar är förtändningen – alltså hur långt upp kolven står i cylindern när gnistan kommer. Vrider man plattan mot rotationsriktningen blir tändningen tidigare och vrider man plattan åt samma håll som rotationsriktningen blir tändningen senare.

Kilens uppgift är att svänghjulets brytarnock och magneter ska komma rätt i förhållande till vevtappens position – som i sin tur avgör var vevstaken och kolven står i ett givet läge. Några motorer (Villiers och Victoria) har ingen kil i svänghjulet och där får man ställa kolven i tändläget och vrida svänghjulet, när det är löst på axeln, och sedan dra fast hjulet när brytarna öppnar (=tändläget). Med kil slipper man detta förfarande.

Abriss är avståndet från en magnet i svänghjulet till den polsko i tändspolen som magneten precis passerat när brytarna öppnar (se bild). Generellt ligger detta mått på runt 7 – 12 mm. Abrissmåttet styrs av brytaravståndet och där är förhållandet det omvända – ökar man brytaravståndet så minskar abriss och omvänt.

Om abrissmåttet hamnar utanför gränsvärdena kommer gnistan att bli svagare eller helt utebli. När man kollar abrissmåttet snurrar man sakta på svänghjulet i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna (tändningsögonblicket). När detta sker ska man mäta avståndet mellan tändspolens ena polsko och den magnet som precis har passerat.

Ett normalt värde på brytaravstånd är 0,30 – 0,45 mm. Om brytarna är okej och inte slitna eller av fel modell ska abriss hamna rätt när brytaravståndet är rätt. I exemplet här ska alltså abrissmåttet bli 7 – 12 mm när brytaravståndet ställs på 0,30 – 0,45 mm. Om man inte får bägge måtten att hamna inom gränsvärdena samtidigt är det oftast brytarna som är orsaken – eller att man har fel typ av svänghjul eller tändplatta.

Jim Lundberg

Rulla till toppen