Kickproblem på JB 128

Fråga: Hej. Har en NV JB 128 cc där jag har lite problem med kicken. Har följt hela registret i Jims Stora tvåtaktsboken som förövrigt är väldigt bra.

Angående motorrenoveringen i kapitlet. Kicken fjädrar inte tillbaka fullt upp utan stannar en bit på väg. Skulle vilja ha en beskrivning exakt vad som händer i kickögonblicket för att se om jag missat något.

Mvh

Pepe

 

Svar: Kickpedalen sitter på kickaxeln och innanför kåpan sitter ett halvmåneformat segment med kuggar. När man kickar går detta segment i ingrepp med kickdrevet ”C” och drar runt detta varvid växellådan och vevaxeln snurrar med. När motorn har startat så slirar klokopplingen i kickdrevet så att kicken inte ska snurra med. Detta hörs som ett rasslande ljud som försvinner när kicken gått tillbaka till ursprungsläget varvid segmentet tappar ingreppet med kickdrevet som då bara snurrar med resten av axlarna i växellådan.

Kickens retur sköts av en fjäder vars ena ände sitter fastskruvad i kickkåpan (pilen på övre bilden) och där den andra änden sitter krokad i segmentet. När man monterar kickkåpan måste man först spänna upp denna fjäder genom att vrida kickaxeln t samma håll som när man kickar. Antingen sätter man en skiftnyckel i axelns kilspår eller så hänger man på själva kicken så att man orkar spänna fjädern. Det ska räcka med att spänna fjädern något halvvarv.

Själva kickstoppet består av en gjuten klack i blocket ”A” som segmentet stannar mot när man släppt kicken. Vid monteringen av kickkåpan vrider man då axeln så att fjädern spänns innan man skjutet kåpan på plats i motorblocket och då får man se till att segmentet passerat klacken ”A”. Om fjädern är lite slak får man testa med att vrida ett helt varv till (360°). Kickaxeln är lagrad på två ställen – dels i en bussning i kåpan, dels på tappen ”B” i blocket. För att axeln inte ska kärva måste ju tappen och hålet linjera exakt så att det inte uppstår brytningar.

Därför ska det sitta två styrpinnar i hål ”D” i kåpan och blocket som säkerställer att kåpan hamnar i exakt rätt läge. Ofta saknas dessa pinnar och skruvhålen till kåpan är för ”glappa” för att garantera att kåpan hamnar rätt. Man kan göra nya pinnar av en bit rundjärn, eller av skaftet på en borr.

Jim Lundberg

Kickproblem på JB 128
A = stoppklack för kicken. B = axeltapp som styr kickaxelns insida. C = kickdrev med klokoppling. D = hål för kåpans styrstift.
Kickproblem på JB 128
Kicksegment och fjäder inne i kickkåpan.
Rulla till toppen