Kickproblem på JB 128

Kåpan måste sitta exakt rätt för att kickaxeln ska gå lätt. Innanför skruven vid pilen sitter kickfäjdern fästad.

Kickproblem på JB 128

Publicerad

Fråga: Hej. Har en NV JB 128 cc där jag har lite problem med kicken. Har följt hela registret i Jims Stora tvåtaktsboken som förövrigt är väldigt bra.

Angående motorrenoveringen i kapitlet. Kicken fjädrar inte tillbaka fullt upp utan stannar en bit på väg. Skulle vilja ha en beskrivning exakt vad som händer i kickögonblicket för att se om jag missat något.

Mvh

Pepe

 

Svar: Kickpedalen sitter på kickaxeln och innanför kåpan sitter ett halvmåneformat segment med kuggar. När man kickar går detta segment i ingrepp med kickdrevet "C" och drar runt detta varvid växellådan och vevaxeln snurrar med. När motorn har startat så slirar klokopplingen i kickdrevet så att kicken inte ska snurra med. Detta hörs som ett rasslande ljud som försvinner när kicken gått tillbaka till ursprungsläget varvid segmentet tappar ingreppet med kickdrevet som då bara snurrar med resten av axlarna i växellådan.

Kickens retur sköts av en fjäder vars ena ände sitter fastskruvad i kickkåpan (pilen på övre bilden) och där den andra änden sitter krokad i segmentet. När man monterar kickkåpan måste man först spänna upp denna fjäder genom att vrida kickaxeln t samma håll som när man kickar. Antingen sätter man en skiftnyckel i axelns kilspår eller så hänger man på själva kicken så att man orkar spänna fjädern. Det ska räcka med att spänna fjädern något halvvarv.

Själva kickstoppet består av en gjuten klack i blocket "A" som segmentet stannar mot när man släppt kicken. Vid monteringen av kickkåpan vrider man då axeln så att fjädern spänns innan man skjutet kåpan på plats i motorblocket och då får man se till att segmentet passerat klacken "A". Om fjädern är lite slak får man testa med att vrida ett helt varv till (360°). Kickaxeln är lagrad på två ställen – dels i en bussning i kåpan, dels på tappen "B" i blocket. För att axeln inte ska kärva måste ju tappen och hålet linjera exakt så att det inte uppstår brytningar.

Därför ska det sitta två styrpinnar i hål "D" i kåpan och blocket som säkerställer att kåpan hamnar i exakt rätt läge. Ofta saknas dessa pinnar och skruvhålen till kåpan är för "glappa" för att garantera att kåpan hamnar rätt. Man kan göra nya pinnar av en bit rundjärn, eller av skaftet på en borr.

Jim Lundberg

A = stoppklack för kicken. B = axeltapp som styr kickaxelns insida. C = kickdrev med klokoppling. D = hål för kåpans styrstift.

Kicksegment och fjäder inne i kickkåpan.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur vända packbox i Husqvarna Novolette?

18 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Knut. Vad jag vet ska inte alkylatbensin och tvåtaktsolja ha några problem med att "gifta sig" Det finns alkylatbensin som är färdigblandad med tvåtaktsolja (2 %) och jag har inte sett...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842