Okej att montera sportratt?

Okej att montera sportratt?

Publicerad

Fråga: Jag har kommit över en sportratt, som tidigare suttit i en Saab 900 rallybil. Ratten är en Momo (made in Italy) och jag har funderingar om att montera denna på min Saab 90 1986:a. Tyvärr saknas rattnavet, var hittar man ett som passar till en Saab 90?

Ratten har sex stycken hål för skruvar, på baksidan står det "23705" samt "11 - 83" om det är till någon nytta.

Jag funderar även på hur man gör med tutan när man monterar sportratt och hur bilprovningen ser på sportratt och en eventuell flyttning av tutknappen.

Tack på förhand!

Love Grip

Svar: Hej Love. Rattnav borde din lokala bildelsfirma kunna ta hem, om du nu inte väljer att beställa ett nav via internet. Om du använder sökorden "rattnav+Saab 99+Momo" får du fram ganska många återförsäljare. Jag märkte att nästan ingen listade nav till Saab 90, men eftersom det är samma prylar i en 90 som i en 99 funkar ett listat för Saab 99.

Signalanordningen monteras inne i navet och är i princip endast en tutknapp. Dessa brukar ibland säljas separat men oavsett vilket är de enkla att montera. Vad säger de då på besiktning om rattbyte och att signalknappen flyttas en aning? P-A Blommefors är Bilprovningens expert i sådana frågor och han svarar så här:

Föreskrifterna säger att om man ändrar ett fordon som föreligger det en skyldighet att låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Redan 1971 kom det krav på personbilars kollisionsegenskaper, bland annat gällande rattinträngning i kupé. Med andra ord byter man ut ratten i en bil skall det visas att ratten och bilen uppfyller för årsmodellen gällande krav avseende rattinträngning etc. Detta är det formella svaret.

Om teknikern vid en vanlig kontrollbesiktning konstaterar att ratten har bytts ut, och nu talar vi om bilar utan krockkudde, kontrolleras att körbarheten inte påtagligt har försämrats och att signalanordningen finns och fungerar. Om tutknappen flyttas från en eker till centrum spelar ingen roll.

En sådan ratt som du beskriver bedömer jag ska klara en kontrollbesiktning utan problem. Om jag inte minns helt fel var dessa rattar godkända av Saab som tillbehör.

Så långt Bilprovningen. Du kan med andra ord med gott samvete leta rätt på ett passande nav och montera sportratten i bilen.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Honda 650 som inte går på startmotorn

3 kommentarer

mekgoran: hej, tog hjälp av en pensionerad elektriker, annars nära att få en amerikansk hjärnblödning.. ska ta en sväng nu fredag innan bakslaget på vädret kommer antågande.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842