Varför är det lättare att springa igång motorcykeln än att kicka igång den?

Fråga: Funderar på varför det är lättare att springa igång en svårstartad mc eller moped än att kickstarta den. Momenten borde vara desamma?

Frank

 

Svar: Det kan vara flera faktorer som gör att en stendöd motor plötsligt hoppar igång om man gör en ordentlig rullstart – antingen i en nerförsbacke eller av mänsklig kraft. Om motorn har magnettändning så har dessa tändsystem den egenskapen att gnistan blir starkare ju fortare magneten/motorn snurrar.

Har man då en dålig gnista, på grund av defekta komponenter eller feljustering, så kan en rullstart med höga motorvarv bli tungan på vågen så att gnistan blir så stark att motorn tänder. Men om man har ett batteritändsystem spelar motorvarvet ingen roll. Där är gnistan lika stark oavsett motorvarv.

En annan faktor är motorns kompression. Om kompressionstrycket blir för lågt så tänder inte motorn. Orsaken till lågt tryck kan vara slitna kolvringar och/eller otäta ventiler om det handlar om en fyrtaktsmotor. Men kompressionstrycket styrs ju av läckaget förbi kolvringar och ventiler och allt läckage tar ju sin tid. Om man nu får motorn att snurra på ordentligt kan man ofta få ett så högt kompressionstryck att motorn till slut tänder. Om kolven rör sig snabbt hinner ju inte trycket sjunka för mycket.

En kompis till mig testade att köra sin moped utan kolvringar. Den gick inte att kicka igång, men i en lång nerförsbacke startade faktiskt motorn när den till slut kommit upp i rejäla varvtal. Men så fort backen gick över till plan mark tappade motorn orken och stannade.

En tredje faktor är kompressionsvärme. När luft sammanpressas snabbt så värms den upp av den friktion som uppstår mellan luftmolekylerna när dessa trängs ihop. En dieselmotor tänder på grund av hög kompression som då ger hög kompressionsvärme. Känner man på det utgående röret på en kompressor så märker man att det snart inte går att hålla i.

Om motorn och bränsleblandningen värms upp så blir blandningen mer lättantändlig. När man kickar en motor uppstår det visserligen kompressionsvärme, men den är så kortvarig att alla ytor hinner kallna mellan kickarna. Men gör man en rullstart så kommer det många kolvslag oavbrutet och under längre tid vilket ger en ökad temperatur i förbränningsrummet och som i sin tur underlättar tändning. Om man håller på och rullstartar en tjurig motor en stund så kan man faktiskt känna att topplocket blir lite ljummet.

Jim Lundberg

 

Rulla till toppen