Varför är det lättare att springa igång motorcykeln än att kicka igång den?

Varför är det lättare att springa igång motorcykeln än att kicka igång den?

Publicerad

Fråga: Funderar på varför det är lättare att springa igång en svårstartad mc eller moped än att kickstarta den. Momenten borde vara desamma?

Frank

 

Svar: Det kan vara flera faktorer som gör att en stendöd motor plötsligt hoppar igång om man gör en ordentlig rullstart – antingen i en nerförsbacke eller av mänsklig kraft. Om motorn har magnettändning så har dessa tändsystem den egenskapen att gnistan blir starkare ju fortare magneten/motorn snurrar.

Har man då en dålig gnista, på grund av defekta komponenter eller feljustering, så kan en rullstart med höga motorvarv bli tungan på vågen så att gnistan blir så stark att motorn tänder. Men om man har ett batteritändsystem spelar motorvarvet ingen roll. Där är gnistan lika stark oavsett motorvarv.

En annan faktor är motorns kompression. Om kompressionstrycket blir för lågt så tänder inte motorn. Orsaken till lågt tryck kan vara slitna kolvringar och/eller otäta ventiler om det handlar om en fyrtaktsmotor. Men kompressionstrycket styrs ju av läckaget förbi kolvringar och ventiler och allt läckage tar ju sin tid. Om man nu får motorn att snurra på ordentligt kan man ofta få ett så högt kompressionstryck att motorn till slut tänder. Om kolven rör sig snabbt hinner ju inte trycket sjunka för mycket.

En kompis till mig testade att köra sin moped utan kolvringar. Den gick inte att kicka igång, men i en lång nerförsbacke startade faktiskt motorn när den till slut kommit upp i rejäla varvtal. Men så fort backen gick över till plan mark tappade motorn orken och stannade.

En tredje faktor är kompressionsvärme. När luft sammanpressas snabbt så värms den upp av den friktion som uppstår mellan luftmolekylerna när dessa trängs ihop. En dieselmotor tänder på grund av hög kompression som då ger hög kompressionsvärme. Känner man på det utgående röret på en kompressor så märker man att det snart inte går att hålla i.

Om motorn och bränsleblandningen värms upp så blir blandningen mer lättantändlig. När man kickar en motor uppstår det visserligen kompressionsvärme, men den är så kortvarig att alla ytor hinner kallna mellan kickarna. Men gör man en rullstart så kommer det många kolvslag oavbrutet och under längre tid vilket ger en ökad temperatur i förbränningsrummet och som i sin tur underlättar tändning. Om man håller på och rullstartar en tjurig motor en stund så kan man faktiskt känna att topplocket blir lite ljummet.

Jim Lundberg

 

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Mystisk jordkabel på gräsklipparen

1 kommentar

Andercz: Det verkar vara en riktig tysk proffsklippare du har. Hör med svenska generalagenten(?) om de har ett kopplingsschema eller bara ett tips. https://stadspark.se/om-as-motor/ Användarhandbok finns här,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842