Mer lättstartad motor med 18 mm tändstift?

Fråga: Jag har haft en diskussion med några experter om tändstift 14 mm och 18 mm. Ligger det något i att dom här 50 tals-hojarna är mera lättstartade med 18 mm stift som ofta sitter original, har inte tänkt på detta själv, men kan det möjligen vara så, vet en som kör på ett 14 mm stift en JB 150 cc och den blev mera svårstartad, har själv svårt att tro det, men…

Göran Andersson

 

Svar: Jag har faktiskt inte tänkt på detta trots att jag har byggt om topplocket på en JB 150 så att den fick ett 14 mm tändstift istället för original 18 mm. Då skulle man kanske göra tio kallstarter med ett tändstift, byta topplock och sedan göra tio nya kallstarter med ett annat tändstift. Sedan får man räkna hur många kickar det blev för varje tändstift. Man måste ju ha samma tändsystem vid proven.

Men det finns en liten faktor i detta som kan påverka startvilligheten göra. Fast då borde det vara tvärtom – att motorn skulle bli mer lättstartad med 14 mm-stift, inte med 18 mm.

14 mm-stift har smalare elektroder än 18 mm-stift om jag minns rätt. Inom fysiken är det så att en gnista lättare hoppar mellan små elektroder än stora. Det har med elektronkoncentrationen på elektrodens yta att göra. Om man exempelvis har två elektroder som är spetsiga som nålar och två elektroder som är klotformade så hoppar gnistan länger mellan spetsarna än mellan kloten vid samma spänning.

Någon som har märkt något? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen