Kolven går inte in i cylindern

Kontroll av ringapet i en cylinder. Är gapet mindre än 0,15 mm (mopedmotor) kan ringändarna mötas när dessa expanderar av värmen och då kan det skära ihop.

Kolven går inte in i cylindern

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Vad gör man när inte kolven går in i cylindern? Har renoverat motorn Zündapp 423 från 1957 med 258-motorn. Jag har bytt kolvringar som är 39x2,5 std. Vad kan ha hänt?

Hälsningar

Sten-Åke

 

Svar: Nu vet jag inte om kolven är utbytt eller endast kolvringarna. Testa om kolven går in i cylindern utan det nya kolvringarna på kolven. Om originalkolven helt plötsligt inte passar i den cylinder den suttit i måste någonting ha hänt med kolven – eller cylindern. Har någon av dessa ramlat i golvet? Det är små spel och en liten skada kan märkas direkt.

Zündappcylindern är hårdförkromad och dessa cylindrar brukar uppvisa väldigt små slitage. Ofta håller de originalmåttet trots många mil. Men Zündapp brukar ha klassade kolvar och om man har bytt kolv kan det vara nödvändigt att hitta en som inte bara håller det nominella måttet, utan den ska även ha rätt klassning vilket brukar stå instansat på cylinderns ovansida om jag minns rätt.

Kolvarna kan vara klassade från "A" till "F" där "A" är den minsta. Sedan ökar måtten i steg på fem tusendelar (0,005 mm) för varje klass. Det kan låta lite men många Zündappmotorer har endast 0,02 mm i kolvspel och stoppar man i en E-klassad kolv i en A-klassad cylinder så blir det nollspel – om kolven ens går in i loppet.

Skulle kolven gå in i loppet utan kolvringar är det dessa som är orsaken till problemet. Kolvringsgapet ska mätas på cylinderns minst slitna sektion vilket brukar vara under den nedre vändkanten. Man skjuter in ringen med kolven så att ringen inte ligger snett i loppet och mäter gapet med ett bladmått. Minsta tillåtna mått brukar vara 0,15 mm på en mopedmotor och man kan fila av ringändarna med en finhuggen fil tills gapet blir rätt.

Jim Lundberg

 

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Jims nya bok på gång

1 kommentar

morian: Hej Det ser spændende ud med Jims nye bog. Jeg har allerede de to Stora Tvåtaktsboken. Hvad koster den ny bog? Venlig hilsen Jesper (fra Danmark)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842