Kolven går inte in i cylindern

Fråga: Hej Jim! Vad gör man när inte kolven går in i cylindern? Har renoverat motorn Zündapp 423 från 1957 med 258-motorn. Jag har bytt kolvringar som är 39×2,5 std. Vad kan ha hänt?

Hälsningar

Sten-Åke

 

Svar: Nu vet jag inte om kolven är utbytt eller endast kolvringarna. Testa om kolven går in i cylindern utan det nya kolvringarna på kolven. Om originalkolven helt plötsligt inte passar i den cylinder den suttit i måste någonting ha hänt med kolven – eller cylindern. Har någon av dessa ramlat i golvet? Det är små spel och en liten skada kan märkas direkt.

Zündappcylindern är hårdförkromad och dessa cylindrar brukar uppvisa väldigt små slitage. Ofta håller de originalmåttet trots många mil. Men Zündapp brukar ha klassade kolvar och om man har bytt kolv kan det vara nödvändigt att hitta en som inte bara håller det nominella måttet, utan den ska även ha rätt klassning vilket brukar stå instansat på cylinderns ovansida om jag minns rätt.

Kolvarna kan vara klassade från ”A” till ”F” där ”A” är den minsta. Sedan ökar måtten i steg på fem tusendelar (0,005 mm) för varje klass. Det kan låta lite men många Zündappmotorer har endast 0,02 mm i kolvspel och stoppar man i en E-klassad kolv i en A-klassad cylinder så blir det nollspel – om kolven ens går in i loppet.

Skulle kolven gå in i loppet utan kolvringar är det dessa som är orsaken till problemet. Kolvringsgapet ska mätas på cylinderns minst slitna sektion vilket brukar vara under den nedre vändkanten. Man skjuter in ringen med kolven så att ringen inte ligger snett i loppet och mäter gapet med ett bladmått. Minsta tillåtna mått brukar vara 0,15 mm på en mopedmotor och man kan fila av ringändarna med en finhuggen fil tills gapet blir rätt.

Jim Lundberg

 

Rulla till toppen