Justera kopplingsfjädrar på ILO 250

Fråga: Hej Jim! Hur hårt skall man dra in fjädermuttrarna med spårskruvskalle på kopplingen till en ILO 250 encylindrig motor? På några av era bilder ser det ut som om dom skall vara kant i kant med skruvarna.

Leif Åke Kall

 

Svar: Det finns nog ingen exakt position på kopplingsfjädrarnas justermuttrar, utan man kan utgå ifrån att ställa muttrarna så att de ligger i liv med den yttre plattan – eller med pinnskruvarna de sitter på. Fjädrar har olika spänst och lameller kan ha olika tjocklek – allt beroende på hur länge de varit i bruk.

Nästa steg blir att dra in kopplingshandtaget och se om den yttersta plattan rör sig rakt ut eller om den tippar när man frikopplar. Om det senare inträffar måste man justera fjäderspänningen på olika fjädrar. Detta justeras genom att man antingen drar in muttrarna på den sida där kopplingen lyfter mest – eller att man lossar muttrarna på den sida där kopplingen lyfter minst.

Om man justerat fjädrarna så att lamellerna rör sig rakt utåt vid frikoppling är kopplingen grundinställd. Sedan får man helt enkelt provköra motorcykeln för att se om det räckte med denna inställning. Skulle kopplingen slira så får man dra in muttrarna och då ska man dra in alla lika mycket vid varje justering för att inte lamellerna ska tippa vid frikoppling.

Om kopplingen slirar trots att man dragit in alla fjädrar så långt det går – ja, då är antingen fjädrarna slut, lamellerna utslitna eller så har man för mycket eller fel olja i motorn. Målet är att dra in fjädrarna så långt att kopplingen inte slirar samtidigt som kopplingshandtaget inte blir för tungt att dra in.

Jim Lundberg

Rulla till toppen