Justera kopplingsfjädrar på ILO 250

Justera kopplingsfjädrar på ILO 250

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Hur hårt skall man dra in fjädermuttrarna med spårskruvskalle på kopplingen till en ILO 250 encylindrig motor? På några av era bilder ser det ut som om dom skall vara kant i kant med skruvarna.

Leif Åke Kall

 

Svar: Det finns nog ingen exakt position på kopplingsfjädrarnas justermuttrar, utan man kan utgå ifrån att ställa muttrarna så att de ligger i liv med den yttre plattan – eller med pinnskruvarna de sitter på. Fjädrar har olika spänst och lameller kan ha olika tjocklek – allt beroende på hur länge de varit i bruk.

Nästa steg blir att dra in kopplingshandtaget och se om den yttersta plattan rör sig rakt ut eller om den tippar när man frikopplar. Om det senare inträffar måste man justera fjäderspänningen på olika fjädrar. Detta justeras genom att man antingen drar in muttrarna på den sida där kopplingen lyfter mest – eller att man lossar muttrarna på den sida där kopplingen lyfter minst.

Om man justerat fjädrarna så att lamellerna rör sig rakt utåt vid frikoppling är kopplingen grundinställd. Sedan får man helt enkelt provköra motorcykeln för att se om det räckte med denna inställning. Skulle kopplingen slira så får man dra in muttrarna och då ska man dra in alla lika mycket vid varje justering för att inte lamellerna ska tippa vid frikoppling.

Om kopplingen slirar trots att man dragit in alla fjädrar så långt det går – ja, då är antingen fjädrarna slut, lamellerna utslitna eller så har man för mycket eller fel olja i motorn. Målet är att dra in fjädrarna så långt att kopplingen inte slirar samtidigt som kopplingshandtaget inte blir för tungt att dra in.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Honda 650 som inte går på startmotorn

4 kommentarer

Jim Lundberg: Amerikansk hjärnblödning...? Prova hojen till Viksta imorgon!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842