Inget framlyse på Compact

Inkoppling av ljusomkopplare. Om motorn har en grå kabel ska denna dras direkt till baklyset och inte upp till omkopplaren. Gul = ström från motorn, svart = dödare, Vit =halvljus, gul/svart = helljus, brun = tuta.

Inget framlyse på Compact

Publicerad

Fråga: Hej! Snart blir jag knäpp! Får inte min framlampa att lysa på min Compact 1252. Allt är kopplat enligt dina tidigare svar här, men den gråa kabeln och den gröna kabeln som ska vara till baklampan är inte kopplade i brytaren på styret, den gula går igenom tutan som den ska och vidare upp.

Tutan funkar och dödaren likaså. Har även gjort ett enkelt felsökningstest. Om jag kopplar på en tråd från gul under motorn till en glödlampa och en i ramen så lyser lampan. Måste den grå till baklampan vara kopplad i brytaren för att det ska funka? Jag har ingen baklampa alls. Hoppas du förstår! Brytaren är i stort sett ny på styret!

Magnus Assarsson

 

Svar: Mopeder från 1970-talet fick en separat spole till baklyset som placerats ovanpå den befintliga ljusspolar. Bakljusspolen fungerar så att den enbart ger ström när den underliggande belysningsspolen är belastad av framlampan.

Har man en grå kabel (=färgkod för baklyse) ut från motorn så ska den dras direkt till baklampan. Om det saknas en grå kabel ut från motorn så har man ingen bakljusspole och då får man dra en kabel till baklyset från ljusomkopplaren uppe vid styret.

Den gula kabeln från motorn är ström till tuta och framlyse. Nu vet jag inte vad du har för typ av omkopplare men på övre bilden syns en vanlig typ och hur den ska kopplas in.

Om det finns en grön kabel från motorn är denna tänkt till bromsljus. Saknar mopeden bromsljus så isolerar man bara de gröna kabeln så den inte kommer mot jord (=ramen). Har man bromsljus ska den gröna kabeln anslutas till en bromsljuskontakt och sedan vidare till en glödlampa i baklyset.

Jim Lundberg

Äldre elsystem på moped. Här finns bara den gula strömkabeln som dras till omkopplaren och därifrån dirigeras strömmen ut till fram-och baklyse.

Nyare elsystem på moped. Här har det tillkommit en grå kabel (baklyse) samt en grön kabel (bromsljus) .

Här drar man då den grå kabeln direkt till baklyset.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Honda 650 som inte går på startmotorn

4 kommentarer

Jim Lundberg: Amerikansk hjärnblödning...? Prova hojen till Viksta imorgon!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842