Lacka blästrad sachsmotor invändigt?

Sachsmotorerna innehålller magnesium som lätt korroderar i kontakt med vatten.

Lacka blästrad sachsmotor invändigt?

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Har fått ett Sachs motorblock sandblästrat. Behöver jag lacka motorhalvorna invändigt? Samt vad blir effekten av att använda 28 mm krök på 60 kubiks cylinder? Blir det helt åt skogen?

Ronny Danielsson

 

Svar: Jag vet inte varför Sachs valde att lackera sina motorer på insidan, men det kan ha att göra med att metallen innehåller en del magnesium som är en väldigt korrosionskänslig metall. Det är ganska vanligt att det dras in fukt i växellådan som sedan emulgerar med oljan till en Baileys likör-liknade sörja.

Tittar man på gamla sachsmotorer kan man ibland se stora frätskador i form av gropar eller till och med hål som orsakats av kombinationen magnesium och vatten. Jag skulle nog strunta i att lackera motorn invändigt med allt besvär det innebär med maskering av lagersäten, bussningar med mera. Dessutom måste lacken tåla oljan så den inte lossnar och hamnar i lager och liknande. Men se till att byt olja regelbundet och kolla så den är genomskinlig.

När det gäller krökens diameter så vet jag inte hur stor skillnad det blir med 28 mm istället för 32 mm. Fungerar gör det nog, men kanske med lägre effekt än vad det är tänkt.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är linolja bra?

5 kommentarer

Michael B: Kallpressad linolja penslar jag på all rost under bilen. Den tränger bäst in i rosten men torkar långsamt. Träskivan på släpvagnen penslar jag med kokt linolja den torkar snabbare och det blir som en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842