Puch Dakota som dör vid full gas

Fråga: Hej! Dakota, 40 mm, 17 mm ubåt förgasare (modifierad så den går att montera direkt på cylindern, så inga rör eller dylikt), huvudmunstycke är visst 2,5 mm + 3 mm i toppen (eventuellt optimalt vet ej) med original insugningsljuddämpare, och allt har fungerat bra förr, dock ibland lite svårstartad.

Allt injusterat så i stort rätt glapp överallt, enda är abriss som är lite off då brytarna är för öppna men ger bra stark gnista ändå och orkade inte bråka med det just då. Efter att mopeden använts få gånger under två veckor (gick för övrigt aningen långsammare än innan) så började den rätt plötsligt under två gångers olika körning att hacka väldigt svagt då och då så jag fick dra av lite på gasen.

Andra gången jag körde precis när jag körde iväg tvärdog den knall och fall när jag gav full gas på tvåan och bara om jag gav en del mindre gick den igång igen. Det är precis som om jag tryckt på stoppknappen för det är alltså tvärt av. Om jag håller gasen i botten hela tiden på 3:an så går den först upp i varv under en knapp 2 sekunder, tvärdör i någon knapp sekund för att sedan gå upp i varv igen under lika lång tid och så håller den på hela tiden tills jag drar av på gasen. Sista gången jag körde var det så dåligt att jag bara kunde köra 30 – 37 km/h mot normalt runt 56 km/h då den dog vid mer gaspådrag.

Tycker det känns som typiskt fall av dålig bränsletillförsel? Har dock plockat av förgasaren och som enligt packningen har tätat. Det var lite skit vid det ställbara munstycket och jag var säker på att detta blockerat och var orsaken men det var samma ändå, tvärdog vid full gas efter några sekunder. Exempelvis en luftläcka skulle inte gjort på detta vis tycker jag (?) och har varit med om det förr men inte alls med detta symptom. Jag har kollat så det är bra flöde både från tanken och även ut från flottörhuset in till det ställbara munstycket vilket det är och som också är rengjort.

Vad fasen är detta? Jag har slut på teorier.

Mvh Henrik

 

Svar: Det låter som sagt att det kan vara bränslebrist som är orsaken. Kolla först om bensinen rinner som den ska från bensinkranen. Lossa slangen och öppna kranen. Bensinen ska rinna i strid ström och det ska inte mattas av efter en ort stund vilket kan indikera att ventilationen i tanklocket är igentäppt så att luft inte kan ta sig in och ersätta bensinen som rinner ut. Ibland sitter det ett litet filter i förgasaren som kan vara igensatt.

Men om motorn dör vid en provkörning så är det bra om man tar ur tändstiftet och ser efter hur det ser ut. Är det blött så dog motorn på grund av tändningsfel – är stiftet torrt så dog motorn av bränslebrist. Då vet man var man i vilken riktning man ska fortsätta felsökningen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen