Identifikation flakmoped

Identifikation flakmoped

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har skaffat en Flakmoped som jag tror jag har spårat till att vara en Rex MCB 1189 ifrån 1968.
Bensintanken och delar av ramen är brun och den enda moped som är vit och brun enligt mina efterforskningar är en Rex som enligt originalutförande var vit-kongobrun.
Det enda som inte verkar stämma är bakhjulet som är 15 tum, men ska enligt mina efterforskningar vara 20 tum.
En annan sak som gör att det kan vara en Rex ifrån 1968 (vad jag kan se är det den enda årsmodell som kan passa in) är framhjulen som har 6-kantiga navkapslar med gängor och inte klämbrickor och runda navkapslar.
Vet ni något jag kan kolla efter för att se om det är en Rex flakmoped 1968 eller något helt annat.
Tacksam för all info jag kan få runt mopeden som jag nu håller på att få till 100% original eller så nära det går. Mvh Magnus

Svar: Hej Magnus! Rex transportmopeder såldes under många år och var en moped som i grunden kommer från MCB:s transportmopedstillverkning, modellnummer 1194 fram till 1970 och 1189 därefter. Rex hade sina egna färger och emblem, alltid i vit och kongobrun lack med guldiga tank- och ramemblem. Denna är den enda transportmopeden som serietillverkats i brun lack, bortsett från eventuella specialbeställningar som kan ha förekommit från företag.

Alla Rex transportmopeder/flakmopeder hade enligt de gamla fälgmåttet 20 tum, men i dag följer man Etrto-standard och samma fälg omnämns nu som 15 tum. Så du har säkert rätt fälg och däck.

De sexkantiga navkapslarna var inte standardutförande på alla transportmopeder. De finns med på vissa bilder i broschyrerna från 1960-talets andra hälft och framåt, men finns inte med i reservdelskatalogen förrän i 1980-års utgåva.

Jag kan inte säga exakt när Rex slutade saluföra Rex (egentligen MCB:s) transportmoped men vet att den finns med i utbudet utan synliga ändringar till och med slutet av 1970-talet. Bilden ovan kommer från Rexbroschyren för år 1977.

Årsmodeller är alltid extra svår att härleda på transportmopeder och man får helt enkelt försöka se när motorn är tillverkad. Nedan följer några länkar som du kan läsa mer om i ämnet.

Tillverkningsår flakmoped

Tillverkningsår Sachsmotor

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Honda 650 som inte går på startmotorn

3 kommentarer

mekgoran: hej, tog hjälp av en pensionerad elektriker, annars nära att få en amerikansk hjärnblödning.. ska ta en sväng nu fredag innan bakslaget på vädret kommer antågande.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842