Fråga: Hej, Tack suveränt forum och tidning. Har en Monarped typ 1212 med ILO G50. På motorn finns det (förutom tändstiftskabeln) tre stycken kablar; 1 svart, 1 gul och 1 grå.
Svart= dödare
Gul= ström/ belysning
Grå= bakljus
Fråga: Enligt elschema jag hittat på forumet (stefa/bosch-magnet 15 + 3 + 5W) så ska bakljusets kabel kopplas till grå kabel på motorn, är detta korrekt? Anledningen att jag är tveksam är att det vore mer logiskt om kabeln från bakljuset gick via kopplingsplinten i framljusets hus och omkopplaren så att bakljusets tänds när man slår på halv/helljus.
Håller på och återställer mopeden till originalskick (med patina) så jag vill gärna få till detta i originalskick också.
Tack på förhand
Ulrik
Svar: På de första mopederna som kom på 50-talet hade man i princip bara två kablar från motorns tändsystem – en svart (dödare) och en gul (ström). Den gula drog man upp till ljusomkopplaren på styret som sedan fördelade strömmen till strålkastare, bakljus och tuta.
Ett problem med denna lösning var att om en glödtråd i framlampan brann av så steg spänningen så högt att den lilla baklampan brann upp i nästa sekund. Om man då flyttade omkopplaren till exempelvis helljus (om halvljustråden brunnit av) så fick man visserligen lyse framåt men inget bakåt då den lampan var ”stekt”.
Då gjorde man så att man placerade en liten spole ovanpå belysningsspolen och den lilla spolen får då försörja baklyset. Det fiffiga med denna lösning är att bakljuspolen bara ger ström om belysningspolen är belastad av framlampan. Därför är denna spole (grå kabel) ansluten direkt till baklampan.
Stänger man av framlampan med ljusomkopplaren så avtar strömmen i belysningsspolen och i samma ögonblick slutar då den lilla belysningsspolen att leverera ström. Baklampan tänds och släcks samtidigt med framlampan, men baklyset styrs indirekt av framlampan. Finessen med detta är att om en glödtråd i framlampan brinner av så bränner man inte upp baklampan.
När man då byter från hel till halv (den hela glödtråden i framlampan) så fungerar bakljuset som vanligt. Detta är alltså en säkerhetsdetalj så att man i möjligaste mån ska undvika påkörningsolyckor bakifrån när det är mörkt ute.
Sedan tycker jag att det även borde komma ut en grön kabel till bromsljus om din moped är från 1961 eller nyare då det blev krav på att mopeder ska ha bromsljus. Många tidigare ägare kan ha gjort många saker med mopeden.
Jim Lundberg