Manual till NV med 128 cc JB-motor

Mareks NV-JB. Kanske den enda i Tjeckien?

Manual till NV med 128 cc JB-motor

Publicerad

Fråga: I just acquired NV motorcycle but I am not sure what exact type it is and before I try to start I would like to look at operation manual to see points adjustment, oil and other stuff. I think I am only person who owns this bike in Czechoslovakia now.

Regards,

Marek Hubik

 

Svar: Your bike is an all-swedish bike. The frame is made by a company in the city Uppsala and was called Nymans Verkstäder (NV). The engine is made by a company in the city Eskilstuna by the company John Benson (JB). Your bike is therefore named "NV-JB".

The year of fabrication should be 1949 or maybe 1950. The front fork on your bike is of webb-type which was the first forkmodel och this bike. Late 1949 came the telescopic fork.

The ignition system is made in the city Husqvarna by the company Stensholms Fabrik (later called Stefa). Here are some technical data for the engine:

Bore/stroke: 55x54 mm

Capacity: 128 cc

Oil mix in petrol: 4%

Gear box oil: 0,25 litre of thin grease (floating, NLGI 00 or 000) You can mix oil and grease.

Clutch oil. 0,1 litre och thin grease (same as in the gearbox)

Ignintion: 4,5 mm before top dead centre

Points gap: 0,35 - 0,45 mm

Carburator: Amal 223 (British made)

Main jet size: 90

Maximum engine power: 4,5 horsepower

Jim Lundberg

Sista varianten av JB-128:ans växelmekanism. Fästet 757 314 är spegelvänt på bilden.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Olika startprocedurer på Piaggio Ciao

1 kommentar

Mats på Wingen: Nja... På min sitter det en "pys" alltså en dekompressionsventil som används både vid start för att lättare få snurr på motorn samt som stopp. Den manövreras med ett kort handtag på vänster...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842