Olika vinklar på växelarmar till Victoria EM50

Olika vinklar på växelarmar till Victoria EM50

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har märkt att det finns olika vinklar på växelarmarna som går från pedalen till länkaget på Victoria EM50. Varför är det så? Jag har köpt en del skrotmotorer och lösa delar då jag håller på och bygga i hop en motor men nu när jag ska få till växlarna så tar växelstoppet i innan mekaniken hakat i som den ska ovanpå motorn när 2:an ska i. (Jag går efter instruktionerna i din bok Jim.)

Det hjälper inte att justera på kulleden heller för den borde vara kortare och den är max inskruvad eller så ska växelarmen ha en rakare vinkel. Men då undrar man ju varför det finns armar i olika vinklar? De kulleder jag har, har alla i alla fall samma längd. För har man en arm som är väldigt böjd bakåt så måste man ha en längre kulled och vice versa.

Tidigare har jag skruvat ihop en motor utan att ha några problem med att få till växlarna. Det var faktiskt jätteenkelt men nu går det inte. Kan det vara så att man inte kan blanda delar från olika motorer? Dom ser i alla fall lika ut när man tittar och jämför. Ett alternativ är att fila upp hålet i växelstoppet som sitter på växelpedalen.

Matte

 

Svar: Jag har faktiskt bara en komplett EM 50- motor så jag ha inget att jämföra med. Det kan ju bero på att man förändrat konstruktionen - eller på att man varit hårdhänt. Är det någon som har mätt och jämfört vinklarna på dessa armar och kan tipsa Matte och hur han ska gå vidare? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Olika startprocedurer på Piaggio Ciao

1 kommentar

Mats på Wingen: Nja... På min sitter det en "pys" alltså en dekompressionsventil som används både vid start för att lättare få snurr på motorn samt som stopp. Den manövreras med ett kort handtag på vänster...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842