Läckande förgasare på Husqvarna Drömbåge

Läckande förgasare på Husqvarna Drömbåge

Publicerad

Fråga: Hej, håller på och renoverar min Pappas farbrors Husqvarna Drömbåge från 1953, har lite frågor kring förgasaren. Sitter som jag förstår en AMAL 274 BP/4 EA2 på den, med 1" insugsrör och 18mm i borr. Den kallas även för läck-amalen tydligen så har lite funderingar på att byta ut den.

Jag hällde i 1 liter soppa i tanken vilket mystiskt försvunnit över natten, antar att den flödat cylindern. Jag har ny flottör, samt rengjort den efter bästa förmåga med ultraljudstvätt och liknande. Vad finns det för alternativ samt är det ens lönt, bättre att försöka få den att gå?

Henric Esko

 

Svar: Tyvärr så skapas det en del dåliga rykten om vissa fabrikat som inte alltid är rättvisa. "Läck-Amalen" består av flera delar med fiberpackningar mellan dem som tätning. Är packningarna i bra skick – samt att ingen dragit förgasaren krokig med rörtången så fungerar dessa förgasare hur bra som helst. Dessutom är en originalförgasare en värdehöjare – inte en sprillans Mikuni från 2019.

Det som kan behövas är att slipa in trottelnålen mot sitt säte i flottörhuslocket – under förutsättning att nålens spets är i bra skick. Dess kona ska ha raka sidor utan spår eller gropar. För att slipa in nålen använder man vanlig Autosol "Kromglans" som man doppar nålens spets i.

Sedan sticker an in nålen i locket och vrider den fram och tillbaka ett antal gånger. Rengör och testa läckaget. Om det fortsätter flöda/läcka slipar man lite till. En grej till – om bensinen i tanken försvunnit under natten så har du nog även en otät bensinkran som behöver åtgärdas. Men har hojen stått länge kan kranens packningar ha torkat och då kan den bli tät när den får suga i sig lite oljeblandad bensin.

Behövs delar så kan du kolla med TS Trading.

Jim Lundberg

Inslipning av flottörnål mot sitt säte. Fin ventilslippasta är det bästa, men vanlig Autosol fungerar också. Vrid fram och till baka och frastas inte att ta till borrmaskinen - då kan tätningsytorna bli spåriga.

Rengör noga efteråt så att slippastan inte hamnar i motorn.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Läckande förgasare på Husqvarna Drömbåge

3 kommentarer

Hence84: Hej och tack för svaren! Jag har nu undersökt lite mer och tagit bort felkällor, byggde en egen liten tank så jag kan se vad som händer när jag kopplar på bensinen. Hittade läckaget, är där...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842