Byta avbruten styrtapp till svänghjul

Vissa mopedmotorer har inte en krysskil till svänghjulet utan en styrtapp som är ömtålig.

Byta avbruten styrtapp till svänghjul

Publicerad

Fråga: Hej! Köpte mig en Novolette 3622 från 1956 som inte ville brumma och gå. Har renoverat snurran och även petat dit ny tändspole, får nu fräsch gnista och den försökte tända, spottade till några gånger. Justerat brytarspetsarna och har rimlig abriss men då hamnade kolven i helt fel läge.

Insåg först då att styrtappen på vevaxeln är av, göra ny tapp är ju en enkel match men min fråga är hur vet jag riktigt vilken sida av axeln som styrtappen ska sticka ut så att säga? Ganska novis på det hela.

Mvh Jocke

 

Svar: Om hålet för styrtappen går rakt igenom axeltappen är det visserligen lätt att knacka ut den gamla styrtappen men man får samtidigt två valmöjligheter där endast den ena är rätt. Testa med att skjuta på svänghjulet med dess kilspår rakt över ena änden av hålet i axeln. Knacka till hjulet inåt så det fastnar på sin kona.

Vrid sedan svänghjulet i rotationsriktningen tills brytarna öppnar. Om kolven nu står nära övre dödläge står kilspåret över rätt ände av hålet. Står kolven istället nära nedre dödläget när brytarna öppnar sitter kilspåret över fel ände av hålet i axeln och svänghjulet sitter då ett halvvarv fel (=180 grader) på axeln.

Den nya styrtappen kan man tillverka av en snabbstålsborr och vid monteringen limmar man fast den med Loctite eller liknande.

Jim Lundberg

Om hålet för styrtappen är borrat rakt igenom axeln finns det två alternativ (A eller B) hur tappen ska sticka ut varav bara det ena är rätt.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Läckande förgasare på Husqvarna Drömbåge

3 kommentarer

Hence84: Hej och tack för svaren! Jag har nu undersökt lite mer och tagit bort felkällor, byggde en egen liten tank så jag kan se vad som händer när jag kopplar på bensinen. Hittade läckaget, är där...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842