Svårstartad Puch Dakota

Fråga: Hej Jim! Vi försöker få igång kompisens gamla Dakota. Motorn ska vara i bra skick och har kompression. Den går ej igång på kicken och när vi puttar den så kan den ibland under mycket kort tid tända till och sen tvärdö. Sen går det inte att få ”igång” den igen. Stiftet ser blött ut och när man håller stiftet mot topplocket får vi gnista. Lite skumt.

Det som är fixat är förgasaren som ägaren helt köpt nya grejer till, så som ställbart munstycke, flottör etc. Frågan är om felet ligger där? Hur ska ett nytt ställbart munstycke stå. Kan sägas att tomgångsskruven sitter rätt löst, hur tätt måste en förgasare vara och vad kan felet vara?

Dakota78

 

Svar: Jag tror mer på att det är gnistan som är för klen. Först och främst måste gnistan vara tillräckligt stark för att den ska orka hoppa mellan tändstiftets elektroder under kompression – allts inne i motorn.

Att prova ett tändstift med sitt avstånd på 0,5 mm ute i fria luften säger inget, eller väldigt lite, om tändsystemets kondition. Det råder en faktor på ungefär 10 mellan hur ett stift arbetar under atmosfärtryck och under kompression. Det innebär att om gnistan ska orka hoppa 0,5 mm när det sitter inne i motorn så måste den klara ett tio gånger så långt hopp ute i det fria – alltså uppåt 5 mm.

En enkel ”tändspoleprovare” är att ta ett fungerande tändstift och klippa av sidoelektroden och använda detta utanför motorn vid test. Har stiftet dessutom en utskjutande mittelektrod som på bilden ovan så blir elektrodavståndet närmare 5 mm. Styrkan på gnistan i en svänghjulsmagnet styrs av brytaravståndet så det kan vara idé att testa med att justera brytaravståndet någon tiondel upp eller ner. Dakotan ska ha ett avstånd på 0,35 – 0.45 mm.

För att motorn ska bli så sur att den inte startar av den anledningen måste den få väldigt mycket bensin. Då måste förgasaren vara rejält överbestyckad eller ha en flödande flottör. Ställbara munstycken brukar ge rätt blandning när man öppnat dem ett kvarts till ett halvt varv, beroende på munstycke.

Bäst är att skruva in munstycket i botten och sedan öppna det ett kvarts varv och provstarta. Sedan öppnar man det en lite bit i taget till motorn går som bäst. Tomgångsskruven på många Puchar är låst med en låsmutter och saknas den så kommer tomgångsskruven att börja röra sig så fort man startar motorn. En variant är att man istället för mutter sätter en spiralfjäder på skruven som håller denna på plats i inställt läge – precis som fjädern i det ställbara munstycket.

Jim Lundberg

Svårstartad Puch Dakota
De flesta ställbara munstycken ger korrekt blandning när de är öppna ett kvarts till ett halvt varv.
Rulla till toppen