Kicken slirar på Husqvarna Äggmotor

Fjäderbygeln har till uppgift att klämma åt och bromsa medbringaren på axeln så att denna rör sig mot drevet i växellådan vid start.

Kicken slirar på Husqvarna Äggmotor

Publicerad

Fråga: Hej jag har en Husqvarna 4112 med D-motor "äggmotorn" och kicken går bara runt (inget motstånd). Vad kan det vara som är trasigt? Mopeden går att rulla igång.

Mvh Christian

 

Svar: Eftersom mopeden går att rullstarta kan det inte vara något fel på remmen eller kopplingen. När man kickar/trampar igång denna motor så är det en tandad medbringare (nr 34) som rör sig mot det stora drevet (nr 45) och drar runt detta – och därvid resten av motorn.

Medbringaren sitter på en grov "gänga" på axeln och för att den ska röra sig i axiell led bromsas medbringaren av en fjäderbygel (nr 36). Denna fjäder ska klämma åt så pass hårt att medbringaren bromsas så att den rör sig mot eller från det stora drevet beroende på om man ska starta eller bromsa (pedalmotor).

Fjädern kommer man åt om man tar bort transmissionskåpan på höger sida (övre bilden). Där kan man även kolla att medbringaren verkligen löper lätt på axeln.

Jim Lundberg

Växellådan i Husqvarnas "Äggmotor" (på bilden treväxlad pedalmotor). När man trampar runt axeln (nr15 ) så rör sig medbringaren (nr 34) mot det stora drevet (nr 45) och drar med sig detta i rotationen.

För att medbringaren ska röra sig på axeln så bromsas dess rotation med fjäderbygeln (nr 36)

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

JB 150 som fyrtaktar på full gas

3 kommentarer

mekgoran: min triumph bonneville 650 cc var det öppna trattar på, åkte på grusväg, hörde ett märkligt ljud, sedan kom det ut ljus rök ur ljud dämparen, hål i kolven var det, kolvarna var powermax högkomp,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842