Returfjäder till bakbromsen till Monark M75

Returfjäder till bakbromsen till Monark M75

Publicerad

Fråga: Hej. Har en Monark med JB-motor från 1951-52. Den har det stora baknavet med lackad broms om det säger dig nåt. Den har en fjäder för bromsen, en returfjäder. Min är trasig och rostig och min fråga är hur ska den se ut från början. Jag hittar väldigt lite info om denna och i grupperna på Facebook har jag inte lyckats hitta nåt svar.

Thomas Hagberg

 

Svar: Tyvärr så finns inte returfjädern med i Monarks reservdelskatalog men på bilderna längst ner syns det vad som saknas av din fjäder – själva kroken som går runt kanten av bromsarmen. De bilderna föreställer en sköld till en Puch moped, men skillnaden är att änden på din fjäder ser ut att gå ner i ett hål i skölden.

Var man sedan hittar en ny/begagnad fjäder kan jag inte svara på annat än att man går på veteranmarknader och kollar i alla lådor. Jag är ganska säker på att det finns en mängd fjädrar från andra tvåhjulingar som går att modifiera så att de passar din Monark. Fjäderstål går att bocka – bara man undviker skarpa böjar (=liten bockningsradie) då de i så fall vill gå av.

Jim Lundberg

Thomas baknav i fyndskicket.

Bromsskölden efter putsning. Här syns att bromsarmens returfjäder är svårt rostangripen och att den yttre halvan av fjädern saknas helt.

Så här ska det se ut. Fjädern har en rak del som avslutas med en krok som griper tag om bromsarmens kant (inringat). På bilden: Frambroms till Puch Dakota

Här syns kroken tydligare och det är hela den raka biten på fjädern plus kroken som saknas på Thomas avrostade returfjäder.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

JB 150 som fyrtaktar på full gas

3 kommentarer

mekgoran: min triumph bonneville 650 cc var det öppna trattar på, åkte på grusväg, hörde ett märkligt ljud, sedan kom det ut ljus rök ur ljud dämparen, hål i kolven var det, kolvarna var powermax högkomp,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842