Returfjäder till bakbromsen till Monark M75

Fråga: Hej. Har en Monark med JB-motor från 1951-52. Den har det stora baknavet med lackad broms om det säger dig nåt. Den har en fjäder för bromsen, en returfjäder. Min är trasig och rostig och min fråga är hur ska den se ut från början. Jag hittar väldigt lite info om denna och i grupperna på Facebook har jag inte lyckats hitta nåt svar.

Thomas Hagberg

 

Svar: Tyvärr så finns inte returfjädern med i Monarks reservdelskatalog men på bilderna längst ner syns det vad som saknas av din fjäder – själva kroken som går runt kanten av bromsarmen. De bilderna föreställer en sköld till en Puch moped, men skillnaden är att änden på din fjäder ser ut att gå ner i ett hål i skölden.

Var man sedan hittar en ny/begagnad fjäder kan jag inte svara på annat än att man går på veteranmarknader och kollar i alla lådor. Jag är ganska säker på att det finns en mängd fjädrar från andra tvåhjulingar som går att modifiera så att de passar din Monark. Fjäderstål går att bocka – bara man undviker skarpa böjar (=liten bockningsradie) då de i så fall vill gå av.

Jim Lundberg

Returfjäder till bakbromsen till Monark M75
Thomas baknav i fyndskicket.
Returfjäder till bakbromsen till Monark M75
Bromsskölden efter putsning. Här syns att bromsarmens returfjäder är svårt rostangripen och att den yttre halvan av fjädern saknas helt.
Returfjäder till bakbromsen till Monark M75
Så här ska det se ut. Fjädern har en rak del som avslutas med en krok som griper tag om bromsarmens kant (inringat). På bilden: Frambroms till Puch Dakota
Returfjäder till bakbromsen till Monark M75
Här syns kroken tydligare och det är hela den raka biten på fjädern plus kroken som saknas på Thomas avrostade returfjäder.
Rulla till toppen