Slirande lameller på Suzuki och Yamaha

Man kan öka friktionen i kopplingen genom att mattborsta stållamellerna med en polerborste.

Slirande lameller på Suzuki och Yamaha

Publicerad

Fråga: Har ett par mc med samma fel - de slirar på kopplingen. Tvåtaktare från slutet 70-talet. Suzuki GT 125 och Yamaha RS 125.

Är det avhängigt lameller eller olja? Har ej kollat transmissionen då de stått många år och sedan renoverats typ synliga fel. Gick bra i början sedan vid belastning så uppstod problemet. Kan det räcka med isärtagning och upputsning lameller då olja byts. Man ser väl samtidigt om slitage finns eller något sönder.

Pontiac

 

Svar: Om man kör på en riktig motorcykelolja så är dessa oljor framtagna för att arbeta ihop med kopplingar. Om enbart detta skulle hjälpa i detta fall låter jag dock vara osagt. Däremot är det bra om man ruggar upp lamellerna med lite fint våtslippapper (korn 240 – 600). En bra sak som ökar friktionen är att glasblästra stållamellerna, men då måste man veta vad man gör så att man inte går på så hårt att lamellerna slår sig. En mildare variant är att man putsar stållamellerna med en polerborste av nylon som har inbyggt slipmedel så att den blanka ytan försvinner.

Kolla även längden på kopplingsfjädrarna så att de inte har blivit för korta (fabriksuppgift) och se till att det finns ett visst spel i kopplingsmekanismen och i vajern från kopplingshandtaget.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dieselpump på Deutz

1 kommentar

mekgoran: den har inte startats på 12 år men gjorde rent det mycket finmaskiga oljefiltret, ny turbo- diesel olja, ny olja i luftfiltret, kolla ventilspel, nytt diesel filter blir det framöver, har jag glömt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842