Slirande lameller på Suzuki och Yamaha

Fråga: Har ett par mc med samma fel – de slirar på kopplingen. Tvåtaktare från slutet 70-talet. Suzuki GT 125 och Yamaha RS 125.

Är det avhängigt lameller eller olja? Har ej kollat transmissionen då de stått många år och sedan renoverats typ synliga fel. Gick bra i början sedan vid belastning så uppstod problemet. Kan det räcka med isärtagning och upputsning lameller då olja byts. Man ser väl samtidigt om slitage finns eller något sönder.

Pontiac

 

Svar: Om man kör på en riktig motorcykelolja så är dessa oljor framtagna för att arbeta ihop med kopplingar. Om enbart detta skulle hjälpa i detta fall låter jag dock vara osagt. Däremot är det bra om man ruggar upp lamellerna med lite fint våtslippapper (korn 240 – 600). En bra sak som ökar friktionen är att glasblästra stållamellerna, men då måste man veta vad man gör så att man inte går på så hårt att lamellerna slår sig. En mildare variant är att man putsar stållamellerna med en polerborste av nylon som har inbyggt slipmedel så att den blanka ytan försvinner.

Kolla även längden på kopplingsfjädrarna så att de inte har blivit för korta (fabriksuppgift) och se till att det finns ett visst spel i kopplingsmekanismen och i vajern från kopplingshandtaget.

Jim Lundberg

Rulla till toppen