Surande Husqvarna äggmotor

Surande Husqvarna äggmotor

Publicerad

Fråga: Hej igen! Jag blir inte riktigt klok på min äggmotor, för ett par dagar sen körde jag med den (gick helt ok) sen ville den inte starta när den hade stått ca 30 minuter, och upptäcker då att gnistan kommer lite när den vill, har bytt kondensator och mopeden startade nästan direkt. Men när den varit igång ca två minuter och man stänger av och väntar en stund så verkar den sura, stiftet är blött fast gnista finns. Men borstar jag av stiftet så startar den igen.

Vad kan vara fel? Jag har bytt flottör och lock, men det verkar ju nästan som den flödar iallafall.

Mvh Christian

 

Svar: Lossa förgasaren från motorn och håll den i exakt samma läge som när den sitter i motorn och slå på bensinkranen. Om flottören inte stänger som den ska kommer det snart att rinna bensin ur någon ände av förgasaren. Om flottören är okej ska det inte komma en enda droppe – förutsatt att du inte lutar förgasaren åt något håll.

Gnistan ska komma regelbundet – alltså en gång per vevaxelvarv när man kickar runt motorn. Är den oregelbunden kan det bero på smutsiga brytarkontakter som bör putsas med fint slippapper och rengöras med bromsrengöring (typ Bräkleen) och tryckluft. Kolla också att brytarna löper lätt på sin axel och inte kärvar det minsta.

Sedan finns ju möjligheten att det är tändspolen som är defekt – den kan ge snarlika symtom som du beskrivit här.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Avgaskrök till Husqvarna Novolette

2 kommentarer

Erik.B: Har en 54:a, avgasröret är inte chromat utan svartmålat så inga problem. Men kröken till äggmotorn passar inte. Den är mycket längre, och dessutom sitter den med en stor avgasmutter medans...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842