Sachs med membrancylinder som tappat orken

Demontering av packbox med hjälp av plåtskruv och hovtång.

Sachs med membrancylinder som tappat orken

Publicerad

Fråga: Hej, har en tvåväxlad sachs med membrancylinder motorn är från 1961. Den gick riktigt fint tills den helt plötsligt blev slöare och slöare, detta hände under en resa på 6 mil. Innan jag var hemma så gick moppen knappt att köra. Jag har kollat lopp och kolv, OK, jag har bytt allt på tändplattan och ställt tändningen exakt rätt, gnistan ser bra ut och jag har sotat avgasröret men inget har hjälp, kanske lite bättre.

Motorn går runt lätt när man trampar, Dvs normalt. Är i färd med att klyva motorn för att byta packning tänkte att jag kanske har ett läckage i vevhuset men det känns drygt, om det är läck i vevhuset vad har det för kännetecken? Jag har inte kollat membranet, hur kännetecknas ett dåligt membran? Någon annan teori eller idé om vart man ska leta.

Med vänlig hälsning,

Jonas

 

Svar: Om du menar packningen mellan blockhalvorna så är det ytterst ovanligt att den börjar läcka då den sitter hårt klämd på plats. Däremot är packboxarna i vevhuset förbrukningsvara och dessa kan man byta utifrån. Tändsystemet och kopplingskorgen måste dock tas bort.

Packboxarna dras ur genom att man borrar några små hål (2 – 2,5 mm) i sidan på dem där man drar i plåtskruvar som man sedan kan dra i med en hovtång. Tricket är att inte borra för djupt så att man skadar ramlagret som sitter precis innanför packboxen. Säkrast är att trä på en rörstump (ex bromsrör från bil) på borren så att den bara sticker ut ca 3 mm.

Dessutom måste man se till att inga borrspån hamnar i ramlagren. Ett tips är att göra hålen med en syl, men vissa packboxar har en hård metallstomme och det kan hända att man bara bucklar till packboxen och knuffar den inåt.

Membranet består av två bronstungor som öppnar och stänger insuget. Dessa kommer man åt om man skruvar isär insuget. Tungorna ska stänga helt och givetvis inte ha några sprickor.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

JB 150 som fyrtaktar på full gas

3 kommentarer

mekgoran: min triumph bonneville 650 cc var det öppna trattar på, åkte på grusväg, hörde ett märkligt ljud, sedan kom det ut ljus rök ur ljud dämparen, hål i kolven var det, kolvarna var powermax högkomp,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842