Sachs med membrancylinder som tappat orken

Fråga: Hej, har en tvåväxlad sachs med membrancylinder motorn är från 1961. Den gick riktigt fint tills den helt plötsligt blev slöare och slöare, detta hände under en resa på 6 mil. Innan jag var hemma så gick moppen knappt att köra. Jag har kollat lopp och kolv, OK, jag har bytt allt på tändplattan och ställt tändningen exakt rätt, gnistan ser bra ut och jag har sotat avgasröret men inget har hjälp, kanske lite bättre.

Motorn går runt lätt när man trampar, Dvs normalt. Är i färd med att klyva motorn för att byta packning tänkte att jag kanske har ett läckage i vevhuset men det känns drygt, om det är läck i vevhuset vad har det för kännetecken? Jag har inte kollat membranet, hur kännetecknas ett dåligt membran? Någon annan teori eller idé om vart man ska leta.

Med vänlig hälsning,

Jonas

 

Svar: Om du menar packningen mellan blockhalvorna så är det ytterst ovanligt att den börjar läcka då den sitter hårt klämd på plats. Däremot är packboxarna i vevhuset förbrukningsvara och dessa kan man byta utifrån. Tändsystemet och kopplingskorgen måste dock tas bort.

Packboxarna dras ur genom att man borrar några små hål (2 – 2,5 mm) i sidan på dem där man drar i plåtskruvar som man sedan kan dra i med en hovtång. Tricket är att inte borra för djupt så att man skadar ramlagret som sitter precis innanför packboxen. Säkrast är att trä på en rörstump (ex bromsrör från bil) på borren så att den bara sticker ut ca 3 mm.

Dessutom måste man se till att inga borrspån hamnar i ramlagren. Ett tips är att göra hålen med en syl, men vissa packboxar har en hård metallstomme och det kan hända att man bara bucklar till packboxen och knuffar den inåt.

Membranet består av två bronstungor som öppnar och stänger insuget. Dessa kommer man åt om man skruvar isär insuget. Tungorna ska stänga helt och givetvis inte ha några sprickor.

Jim Lundberg

Sachs med membrancylinder som tappat orken
Rulla till toppen