Tvåväxlad Sachs som tappat orken

Fråga: Hej! Jag köpte nyss en gammal tvåväxlad Sachs med trampor. Den är väldigt trött och orkar inte uppför minsta motlut. Jag har gått igenom förgasaren och den var inte i bästa skick men heller ingen katastrof vad jag kunde se. Fick en liten förbättring när jag ändrade läge på den lilla pinnen som sitter i ”gaskolven” (ursäkta brist på fack-ord! Alltså den som öppnar när jag gasar) Växeln hoppar också till tvåan om jag inte håller emot ordentligt m växelhandtaget.

Jag vet att jag borde ha Stora Tvåtaktsboken med mig som en bibel att ha som stöd i såna här situationer, men icke.

Vore mycket tacksam för hjälp!

Vänliga hälsningar

Olle

 

Svar: Att en motor är trött kan bero på en mängd olika saker. Står tändningen rätt? Är förgasaren rätt inställd? Är avgassystemet ursotat? Ligger bromsana på? Är det tillräckligt med luft i däcken? (det senare kan ha stor påverkan på en motor på en knapp hästkraft) Finns det kompression?

Det du åsyftar är trotteln och trottelnålen. Trottelnålen arbetar bara på låg- till mellangas (påverkar blandningen bränsle/luft). Därifrån till fullgas är det huvudmunstycket som sköter blandningen.

Oavsett om du har en Sachs med 0,8 hk (före 1961) eller med 1 hk (1961 och framåt) så ska den klara de flesta backar om än på ettans växel. Börja med att sota ur avgasröret, ljuddämparen samt avgasporten i cylindern.

Kontroller/justera tändningen. Ställ först brytaravståndet. Då vrider man svänghjulet till brytarna öppnar maximalt och det måttet ska vara 0,35 – 0,45 mm. Sedan ska förtändningen justeras. Då vrider man runt svänghjulet i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna (det är då gnistan kommer). När detta sker ska kolven ha 2 – 2,5 mm kvar till övre dödläget och detta justerar genom att man vrider hela tändplattan med- eller moturs.

Kompressionen mäter man med en särskild mätare som man ansluter till tändstiftshålet. Sedan trampar man runt motorn (med full gas på handtaget) tills mätaren slutat stiga. Då ska den visa på 4 – 6 kilo (Bar) om ringarna är okej. Huvudmunstycket ska ha storlek 54 och nålen ska ha låsclipset i 3:e spåret uppifrån som en grundinställning.

Att tvåan hoppar ur är en klassiker på de tvåväxlade sachsmotorerna. Det kan bero på att medbringarskivan (i mitten på nedre bilden) har slitna hål (koniska) som gör att tapparna i dreven knuffar bort medbringaren så att växeln hoppar ur en bråkdel av en sekund. Ett quick-fix är att ta en fjäder från en gammal skivbordslampa och haka i den i växelarmen och sedan på en fast punkt i ramen så att fjädern drar armen bakåt (=tvåan). Är det slitet på insidan måste motorn delas och slitna delar åtgärdas/bytas ut.

Jim Lundberg

Tvåväxlad Sachs som tappat orken
Växellådsdrev till tvåväxlad sachs. Skivan i mitten är medbringaren och dess hål, samt tapparna i dreven får inte vara koniska av slitage – då knuffar de bort varandra och växeln hoppar ur.
Rulla till toppen