Mäta tändspole med multimeter?

Tändspoleprovare av fabrikat Stefa.

Mäta tändspole med multimeter?

Publicerad

Fråga: Tjo, renoverar just nu en svartqvarna, dock så har motorn ingen gnista. Jag funderar på om det kan vara tändspolen, men frågan är går det att mäta om tändspolen är okej med typ en multimeter?

Wiliam Johansson

 

Svar: Om gnistan saknas kan det vara tändspolen, kondensatorn eller brytarna som är defekta – eller att tändsystemet är så feljusterat att gnistan uteblir av detta. Är det en textillindad originalspole från 1940-talet så kan den mycket väl vara trasig. Dessa spolar är hygroskopiska (drar åt sig fukt från luften) och kan vara gröna av ärg under skalet.

Att mäta upp en tändspole med en multimeter ger inga direkt användbara resultat. Man kan resistansmäta mellan spolens stomme (=jord) och tändkabeln och då ska multimetern visa ett värde på 6000 – 8000 Ohm. Skulle man få fram ett sådant värde så vet man bara en sak – att den tunna tråden i sekundärlindningen inte är av.

Men när en tändspole slutar fungera beror det oftast på att isoleringen inne i spolen har brutits ner av ålder, fukt och elektrisk spänning. Detta märks inte vid en resistansmätning utan bara när man använder spolen. Då läcker högspänningen mellan trådvarven i spolen så att gnistan på tändstiftet blir svag eller uteblir.

Det enda säkra testet är att köra tändspolen i en tändspoleprovare och då ska spolen dessutom vara uppvärmd till cirka 70 grader. Det är nämligen så att isolationsproblemen hos en tändspole blir värre med ökad temperatur och under drift ligger temperaturen på cirka 70 grader innanför svänghjulet.

Om du har tidningen Classic Motor så finns där två byggbeskrivningar på tändspoleprovare som man plockar ihop av delar i skrotlådan i nr 8/2003 och nr 7/2014. Vi har tyvärr inte så pass gamla nummer kvar på redaktionen men det brukar vara lätt att hitta äldre nummer på loppisar och veteranmarknader. Om du vill lämna bort jobbet kan du kolla med Lindom Magnetservice som både kan mäta upp och linda om gamla tändspolar.

Jim Lundberg

Textillindade tändspolar drar åt sig fukt och kan se ut så här på insidan även om de legat oanvända i alla år.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken bensin vid uppstart

4 kommentarer

haakon: En novis funderingar: Man kanske skulle värma upp oljan FÖRE påfyllningen? Sune.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842