Yamaha 125 DT som får gashäng vid terrängkörning

Yamaha 125 DT som får gashäng vid terrängkörning

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har en Yamaha 125 DT av 1982 årsmodell i fint skick. Fungerar bra på landsväg, men vid terrängkörning på ettans och tvåans växel tex veteranenduro så kan motorn varva upp till 6000 varv och går inte ner på tomgång förrän man tar ner den med växel och koppling i dragläge. Det händer bara ibland.

Kan det vara reedventilen eller förgasaren som är felet. Fungerar klockrent på landsvägen, kanske något som är slitet även förgasarnålen. Var ska man börja med att felsöka?

Med vänlig hälsning

Lars

 

Svar: Jag tror inte på reedventilen då motorn borde gå sämre (varva mindre) om den krånglar – dessutom så borde problemet vara konstant om någon tunga i ventilen har gått av eller tappat spänsten. Det kan vara så att det är skakningarna från terrängkörningen som påverkar något och då är väl förgasaren nära att misstänka.

Kolla så att eventuellt insugningsgummi är helt. Om det har sprickor och förgasaren börjar "hoppa" så kan sprickorna öppnas så att motorn drar tjuvluft. Enn annan variant kan vara att flottören hänger sig av skakningarna i stängt läge så att flottörhusnivån sjunker vilket ger magrare blandning och ökat motorvarv. Ungefär som när man stänger av bensinkranen – då varvar motorn upp precis innan den stannar.

Kolla även att gasvajern inte hamnar i kläm eller att den hoppar ur någon nippel så att den blir "hängande på kanten" vid gashandtaget eller vid förgasaren.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kan man lita på mopedens separatsmörjning?

4 kommentarer

camaro88: Här haft en dt-89,blandade olja i bensinen,moppen kördes så i fyra år såldes sedan,fick oljan i bensinen i nye ägaren..

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842