Yamaha 125 DT som får gashäng vid terrängkörning

Fråga: Hej Jim! Jag har en Yamaha 125 DT av 1982 årsmodell i fint skick. Fungerar bra på landsväg, men vid terrängkörning på ettans och tvåans växel tex veteranenduro så kan motorn varva upp till 6000 varv och går inte ner på tomgång förrän man tar ner den med växel och koppling i dragläge. Det händer bara ibland.

Kan det vara reedventilen eller förgasaren som är felet. Fungerar klockrent på landsvägen, kanske något som är slitet även förgasarnålen. Var ska man börja med att felsöka?

Med vänlig hälsning

Lars

 

Svar: Jag tror inte på reedventilen då motorn borde gå sämre (varva mindre) om den krånglar – dessutom så borde problemet vara konstant om någon tunga i ventilen har gått av eller tappat spänsten. Det kan vara så att det är skakningarna från terrängkörningen som påverkar något och då är väl förgasaren nära att misstänka.

Kolla så att eventuellt insugningsgummi är helt. Om det har sprickor och förgasaren börjar ”hoppa” så kan sprickorna öppnas så att motorn drar tjuvluft. Enn annan variant kan vara att flottören hänger sig av skakningarna i stängt läge så att flottörhusnivån sjunker vilket ger magrare blandning och ökat motorvarv. Ungefär som när man stänger av bensinkranen – då varvar motorn upp precis innan den stannar.

Kolla även att gasvajern inte hamnar i kläm eller att den hoppar ur någon nippel så att den blir ”hängande på kanten” vid gashandtaget eller vid förgasaren.

Jim Lundberg

Rulla till toppen