Linda om tändspole på Cyclemaster

Fråga: Hejsan. Jag tänkte försöka ge mig på att linda om tändspolen till min Cyclemaster-motor.

Har du möjligtvis uppgifter om vilken tjocklek på koppartråden som bör användas samt hur många varv den ska lindas? Gällande koppartråden. vid angivet mått om exempelvis 0,8mm. Är det med eller utan lacken inräknad då?

Mvh Jerry

 

Svar: Frågan är intressant då jag själv alltid trott att den angivna diametern hos lackad koppartråd skulle vara inklusive lacken. Men för säkerhets skull kollade jag med Olle Jonsson på firman Lindom Magnetservice som berättade att den angivna diametern är den rena koppartrådens och sedan tillkommer tjockleken på lacken – ofta runt 0,05 mm.

Så en lackad tråd (emaljerad sade man förr) med angiven diameter på 0,80 mm är i praktiken 0,85 mm om man klämmer den i skjutmåttet.

Nu förutsätter jag att du ska montera en utanpåliggande tändspole och då enbart ska linda på en primärlindning på den gamla tändspolens stomme. Då kommer inte dessa hundradelar att spela någon roll då det handlar om cirka 200 varv – och dessutom finns det gott om utrymme eftersom den bulkiga högspänningslindningen inte ska tillbaka.

I och med detta är inte ens tråddiametern helig. Jag brukar linda på tråd med en diameter på 0,6 mm till en bra bit över 1 mm när jag lindar om primärlindningen för att driva en utanpåliggande tändspole. Tjockare tråd ger aningen högre ström ( =högre effekt). Det är varven som bestämmer spänningen och man bör därför räkna hur många varv den gamla primärlindningen hade och linda på lika många med den nya tråden. 175 till 240 varv är vanligt. Men även här är det okritiskt. Några varv hit eller dit gör ingen skillnad.

Det viktiga är att man lindar snyggt och varv mot varv utan att korsa trådarna. Då blir lindningen mer kompakt (fler trådvarv hamnar nära magnetfältets centrum i stommen) och man minskar risken för skador på lacken som kan uppstå om tråden ligger i kors då det uppstår högt mekaniskt tryck på den lilla kontaktytan mellan de korsande varven som kan få lackskiktet att brista med kortslutning som följd.

Jim Lundberg

Linda om tändspole på Cyclemaster
Det är bra om man lägger varven intill varandra när man lindar. Då blir spolen effektivare och man minskar risken för kortslutning mellan varven.
Linda om tändspole på Cyclemaster
Tändsystem ”Wipac” ( Wico-Pacy) på Cyclemaster.
Rulla till toppen