Linda om tändspole på Cyclemaster

Linda om tändspole på Cyclemaster

Publicerad

Fråga: Hejsan. Jag tänkte försöka ge mig på att linda om tändspolen till min Cyclemaster-motor.

Har du möjligtvis uppgifter om vilken tjocklek på koppartråden som bör användas samt hur många varv den ska lindas? Gällande koppartråden. vid angivet mått om exempelvis 0,8mm. Är det med eller utan lacken inräknad då?

Mvh Jerry

 

Svar: Frågan är intressant då jag själv alltid trott att den angivna diametern hos lackad koppartråd skulle vara inklusive lacken. Men för säkerhets skull kollade jag med Olle Jonsson på firman Lindom Magnetservice som berättade att den angivna diametern är den rena koppartrådens och sedan tillkommer tjockleken på lacken – ofta runt 0,05 mm.

Så en lackad tråd (emaljerad sade man förr) med angiven diameter på 0,80 mm är i praktiken 0,85 mm om man klämmer den i skjutmåttet.

Nu förutsätter jag att du ska montera en utanpåliggande tändspole och då enbart ska linda på en primärlindning på den gamla tändspolens stomme. Då kommer inte dessa hundradelar att spela någon roll då det handlar om cirka 200 varv – och dessutom finns det gott om utrymme eftersom den bulkiga högspänningslindningen inte ska tillbaka.

I och med detta är inte ens tråddiametern helig. Jag brukar linda på tråd med en diameter på 0,6 mm till en bra bit över 1 mm när jag lindar om primärlindningen för att driva en utanpåliggande tändspole. Tjockare tråd ger aningen högre ström ( =högre effekt). Det är varven som bestämmer spänningen och man bör därför räkna hur många varv den gamla primärlindningen hade och linda på lika många med den nya tråden. 175 till 240 varv är vanligt. Men även här är det okritiskt. Några varv hit eller dit gör ingen skillnad.

Det viktiga är att man lindar snyggt och varv mot varv utan att korsa trådarna. Då blir lindningen mer kompakt (fler trådvarv hamnar nära magnetfältets centrum i stommen) och man minskar risken för skador på lacken som kan uppstå om tråden ligger i kors då det uppstår högt mekaniskt tryck på den lilla kontaktytan mellan de korsande varven som kan få lackskiktet att brista med kortslutning som följd.

Jim Lundberg

Det är bra om man lägger varven intill varandra när man lindar. Då blir spolen effektivare och man minskar risken för kortslutning mellan varven.

Tändsystem "Wipac" ( Wico-Pacy) på Cyclemaster.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Majskolvar för rätta greppet

2 kommentarer

Josefine Andersson: Har ett par röda på min 50SS. Inga vibrationer och dessutom mjuka även om det är -30 ute. Inte för att jag kör moppe då. De svarta är däremot mycket hårdare oavsett temperatur och dämpar sämre.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842