Korrekt spel i magnetlager

Fråga: Vad är korrekt glapp i ett magnetlager? Jag skall sätta ihop en CZ 125A motor, tillverkad 1939 – 46. Den skiljer sig i mycket från de senare, efterkrigsmotorerna jag har plockat mycket med. Bland annat sitter det ett magnetlager, 12E, i ändan av biaxeln. Innerdelen sitter med en Segersäkring på axeländan.

Jag antar att det är viktigt att axialglappet blir korrekt, och undrar nu var som är idealiskt eller korrekt glapp. Det gamla lagret var nästan helt söndertuggat, alla kulor var lösa i ytterskålen. Ytterskålen var heller inte helt i botten på sitt säte. Detta kanske var på grund av en ovanligt tjock, flera mm tjock (hemmagjord?) papperspackning mellan blockhalvorna. Jag tänker mig att man kan shimsa bakom/under ytterskålen och även på axeln så att allt lirar ihop på bästa sätt.

Anders Österberg

 

Svar: Magnetlager blandas ofta ihop med vinkelkontaktlager. De senare fungerar ungefär som ett koniskt rullager – så fort man ökar axialspelt så sticker radialspelet iväg till det större. Både vinkelkontaktlager och koniska rullager kan ta rätt höga axiallaster. Men ett magnetlager är inte avsett att ta hand om stora laster i axiell led utan är i princip ett vanligt spårkullager där man slipat upp ena ytterringen så att kulor och innerring går att lyfta ur.

Det händer inte så jättemycket med radialspelet om axialspelet ökas så länge kulorna befinner sig i sitt spår i lagerringen, men hamnar de utanför spåret så blir ökar radialspelet drastiskt. Någon exakt uppgift på lämpligt lagerspel för samtliga magnetlager kan jag tyvärr inte presentera, men om man tar magnetlagret L17 (17x40x10 mm) som sitter i Sachs och Puch mopedmotorer så rekommenderar man ett axialspel på 0,05 – 0,12 mm. Större lager bör då ha något större spel och omvänt.

Jim Lundberg

Korrekt spel i magnetlager
Närbild på magnetlager. Utanför spåret för kulorna är ringen uppslipad (A).
Rulla till toppen