Korrekt spel i magnetlager

Korrekt spel i magnetlager

Publicerad

Fråga: Vad är korrekt glapp i ett magnetlager? Jag skall sätta ihop en CZ 125A motor, tillverkad 1939 - 46. Den skiljer sig i mycket från de senare, efterkrigsmotorerna jag har plockat mycket med. Bland annat sitter det ett magnetlager, 12E, i ändan av biaxeln. Innerdelen sitter med en Segersäkring på axeländan.

Jag antar att det är viktigt att axialglappet blir korrekt, och undrar nu var som är idealiskt eller korrekt glapp. Det gamla lagret var nästan helt söndertuggat, alla kulor var lösa i ytterskålen. Ytterskålen var heller inte helt i botten på sitt säte. Detta kanske var på grund av en ovanligt tjock, flera mm tjock (hemmagjord?) papperspackning mellan blockhalvorna. Jag tänker mig att man kan shimsa bakom/under ytterskålen och även på axeln så att allt lirar ihop på bästa sätt.

Anders Österberg

 

Svar: Magnetlager blandas ofta ihop med vinkelkontaktlager. De senare fungerar ungefär som ett koniskt rullager – så fort man ökar axialspelt så sticker radialspelet iväg till det större. Både vinkelkontaktlager och koniska rullager kan ta rätt höga axiallaster. Men ett magnetlager är inte avsett att ta hand om stora laster i axiell led utan är i princip ett vanligt spårkullager där man slipat upp ena ytterringen så att kulor och innerring går att lyfta ur.

Det händer inte så jättemycket med radialspelet om axialspelet ökas så länge kulorna befinner sig i sitt spår i lagerringen, men hamnar de utanför spåret så blir ökar radialspelet drastiskt. Någon exakt uppgift på lämpligt lagerspel för samtliga magnetlager kan jag tyvärr inte presentera, men om man tar magnetlagret L17 (17x40x10 mm) som sitter i Sachs och Puch mopedmotorer så rekommenderar man ett axialspel på 0,05 – 0,12 mm. Större lager bör då ha något större spel och omvänt.

Jim Lundberg

Närbild på magnetlager. Utanför spåret för kulorna är ringen uppslipad (A).

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Opel startar inte

6 kommentarer

vinkelfyra med kors: Nu har jag bilder, men hur gör man för att få in dom här??

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842