Ekerproblem på Monark

Om man har ett halvnav som på bilden är ekrarna kortare på bromssidan eftersom trumman har en större diameter än ekerflänsen på motstående sida.

Ekerproblem på Monark

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Hoppas du svara på min fråga: Har en Monark -64 (tror jag). Väldigt misshandlad med rost och penselmålning etcetera. Tänkte ekra om fälgarna och måla om fälgarna. Tog kort innan och började endast med framhjul. Köpte nya kromade fälgar, då jag tyckte att det kunde vara snyggt och mindre jobb.

Köpte ekrar som var av längd 209/211mm. Fick inte ihop det så det kändes i närheten av OK ens. Började om från början med originalfälgen. Funkade mycket bättre!

Nu till frågan: vilka ekrar skall sitta på vilken sida? Har sett olika varianter på "2 och 3-kryss"Även hittat en sida som gäller motorcyklar där 209 mm eker skall sitta på bromssidan?

Stämmer det? Eller skall man blanda, typ 209mm närmast nav och 211mm tvärtom? Är ju lite av en konstart att få till både rätt "klang", rätt i sidled och höjdled. Tror jag fått till det mesta men är nyfiken och tacksam för svar...

Mvh Mats

 

Svar: Att bygga upp ett helt nytt hjul runt ett befintligt nav kan vara lite knepigt. Om man ska ha två- eller trekryss (hur många gånger varje eker korsas av andra ekrar) avgörs bland annat av vilken vinkel ekerhålen är borrade med. Och ju mer ekrarna "lutar" desto lägre måste de ju vara.

Ska man byta fälg till en icke original så rekommenderar jag att man först köper fälgen och sedan mäter hur långa ekrarna ska vara och då måste man ha koll på hålens vinkel – annars kommer ekrarna att böjas när man spänner dem.

Om du med "viken sida" avser hur ekrarna ska träs in på navets ena sida så brukar det inte spela någon roll – huvudsaken är att man börjar med innerekrarna. Nu vet jag inte om en "Monark -64" är en moped eller en motorcykel, men jag har hittat ekerlängden 209 mm på några Monark Monarpedmodeller i reservdelslistor.

Ekerlängden på respektive sida av navet är alltid samma. Alltså alla ekrar på bromssidan är lika långa och alla ekrar på drevsidan (bakhjul) är lika långa. Har man ett halvnav så är ju ekrarna kortare på bromssidan och längre på motstående sida.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Opel startar inte

7 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Vi har tyvärr inte den funktionen med att kunna lägga in bilder i kommentarsfälten, men skicka dem till mig på jim.lundberg(snabel-a)classicmotor.se så lägger jag upp dem här i svaret ovan.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842