Ska det vara övertryck i BMW:s boxermotor?

Fråga: En nära vän har en BMW 1975 boxer med läckande packbox vid svänghjulet, ett vanligt förekommande problem tydligen, jag fick byta på min BMW 900. Det fanns en nyare box att sätta dit och gjorde det med hyfsat resultat, men vi har diskuterat varför det ska vara tryck i motorn.

Det sitter en bricka och fjäder högst upp på motorn som tydligen ska släppa ut för högt tryck, men tryck i motorn är ju det som gjort att det blir läckage vid packboxar. Alla andra hojar jag ägt har haft vevhusventilation utan hinder. Har inte fått något bra svar ännu någonstans. Man kan ta en bilmotor som exempel bara…

Göran Andersson

 

Svar: Vevhusventilationen kan se väldigt olika ut på motorer. En del motorer har tajmad ventilation där exempelvis kamaxeln öppnar och stänger ventilationen beroende på var i cylinderloppen kolvarna befinner sig. Målet är att bara släppa ut luft – inte släppa in. I boxermotorn rör sig kolvarna samtidigt utåt eller inåt vilket innebär att en stor skillnad på volymen i vevhuset när kolvarna samtidigt är i övre- eller nedre dödläget. På flercylindriga bilmotorer har man så kallad positiv vevhusventilation där man ansluter vevhuset till insuget så att vevhusgaserna sugs ut innan trycket hunnit stiga.

Exakt hur man har tänkt på BMW:s boxermotor vet jag tyvärr inte, men jag misstänker att fjädern är väldigt klen så att denna ventil öppnar redan vid låga tryck och att ventilen helt enkelt är en backventil som ska förhindra att det sugs in vägdamm och liknande i vevhuset när kolvarna rör sig utåt mot sina övre dödlägen då det ju uppstår ett kortvarigt undertryck i vevhuset. När sedan kolvarna vänder och rör sig mot nedre dödläget ökar trycket i vevhuset och då öppnar ventilen och släpper ut det uppkomna trycket.

Mer om vevhusventilationen kan man läsa om här

Jim Lundberg

Rulla till toppen