Byta framgaffel på krockad Husqvarna Roulette

Fråga: Hej! Jag blev påkörd på min Husqvarna Roulette 3752 från 1957 och letar ny framgaffel. Har spanat på teleskopgaffel men vet inte vilken längd den ska ha för att passa. Anledningen är delvis för att slippa köpa dyra gummin till originalet samt att jag inte litar på nuvarande gaffel efter smällen.

Linus

 

Svar: Förutom att gaffeln ska passa rent mekaniskt i styrhuvudet på mopeden och ha rätt längd på gaffelbenen är försprånget en viktig faktor. Försprånget är avståndet, mätt på marken, mellan en lodlinje från hjulaxeln till en linje dragen mitt genom styrhuvudet – se bild.

Ökar man försprånget blir styrningen stadigare, men det kan även bli lite tungstyrt. Om man istället minskar försprånget blir styrningen lätt, men kan även bli ”orolig” så att om man släpper styret kan framhjulet plötsligt svänga av sig självt.

Försprångets betydelse är störst hos motorcyklar, men kan även påverka en långsam moped så att den blir trist att köra. Det brukar inte finnas uppgifter på försprånget på mopeder utan man får göra mätningen på bilden på en okrockad moped. Linjen genom styrhuvudet får man syfta med hjälp av en lång rak bräda och en kompis som står vid sidan om och kollar.

Om din gaffel bara är lite stukad är risken för att den ska brista under färd väldigt liten då materialet i dem är segt och starkt. Är den däremot kraftigt stukad – typ som att framhjulet tar i motorn – bör den bytas. Då kan det vara riskabelt att rikta den.

Jag tror nog att en ny (begagnad) gaffel blir betydligt dyrare än fjädergummina under förutsättning att den gamla gaffeln inte går att laga.

Jim Lundberg

Rulla till toppen