Byta framgaffel på krockad Husqvarna Roulette

Försprånget "F" påverkar styregenskaper och väghållning. Framhjulet "släpar" faktiskt efter så att styrningen blir stadig. Det är därför man kan släppa styret utan att hjulet "slår runt", men för stort försprång ger en trög styrning. Generellt ligger försprånget på 5 - 10 cm.

Byta framgaffel på krockad Husqvarna Roulette

Publicerad

Fråga: Hej! Jag blev påkörd på min Husqvarna Roulette 3752 från 1957 och letar ny framgaffel. Har spanat på teleskopgaffel men vet inte vilken längd den ska ha för att passa. Anledningen är delvis för att slippa köpa dyra gummin till originalet samt att jag inte litar på nuvarande gaffel efter smällen.

Linus

 

Svar: Förutom att gaffeln ska passa rent mekaniskt i styrhuvudet på mopeden och ha rätt längd på gaffelbenen är försprånget en viktig faktor. Försprånget är avståndet, mätt på marken, mellan en lodlinje från hjulaxeln till en linje dragen mitt genom styrhuvudet – se bild.

Ökar man försprånget blir styrningen stadigare, men det kan även bli lite tungstyrt. Om man istället minskar försprånget blir styrningen lätt, men kan även bli "orolig" så att om man släpper styret kan framhjulet plötsligt svänga av sig självt.

Försprångets betydelse är störst hos motorcyklar, men kan även påverka en långsam moped så att den blir trist att köra. Det brukar inte finnas uppgifter på försprånget på mopeder utan man får göra mätningen på bilden på en okrockad moped. Linjen genom styrhuvudet får man syfta med hjälp av en lång rak bräda och en kompis som står vid sidan om och kollar.

Om din gaffel bara är lite stukad är risken för att den ska brista under färd väldigt liten då materialet i dem är segt och starkt. Är den däremot kraftigt stukad – typ som att framhjulet tar i motorn – bör den bytas. Då kan det vara riskabelt att rikta den.

Jag tror nog att en ny (begagnad) gaffel blir betydligt dyrare än fjädergummina under förutsättning att den gamla gaffeln inte går att laga.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

4 kommentarer

LTA: Ställbart munstycke har jag efterso jag köpt en Bing-kopia 15mm. Den verkar gå bättre när den blivit varmare. Min bror rådde mig att kolla tändinställningen. Fast det verkar svårt. Jag har gjort det...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842