Hög tomgång på Puch Packy

Hög tomgång på Puch Packy

Publicerad

Fråga: Hej! Har problem med hög tomgång på en i övrigt fantastisk renoverad Norsjö Puch Packy 1977. Viktkompenserad av tidigare renoverare. Hade lite läckage mellan krök och avgassystem. Fixat, ingen ändring. När man demonterar wire från gashantag och trycker ner wiren så sjunker varvtalet. Provade då att:

1. Byta trottelfjäder med bättre spänst.

2. Ny något längre wire och lite slack i handtag och inget hjälper. Förgasaren en BING 12 rengjord och ser ok ut. Nästa steg?

Med vänlig hälsning

Björn A

 

Svar: Nu vet jag inte om förgasaren är trimmad, men om man har bearbetat den kan det finnas grader som gör att trotteln går trögt sista biten ner. Testa med att "måla" hela trotteln med en tuschpenna och tryck ner den i botten på förgasaren. Dra sedan upp den och kolla var tuschet är avskrapat – där tar den i förgasarhuset som kan behöva putsas,

Nästa steg är att trycka ner trotteln i botten igen, men nu med nålen monterad. Pilla på nålen med en liten mejsel när trotteln är i botten. Nålen ska vara lös och ledig. Om inte, kan nålen vara böjd – eller så kan det vara så att nålens hål i trotteln och nålmunstycket i förgasaren inte ligger exakt i linje med varann. En fel som kan förekomma på aftermarketförgasare från låglöneländer.

Ibland kan trotteln kärva om man dragit åt muttrarna till förgasarflänsen så hårt att godset deformeras. Detta är ett vanligt fel om man har för tjock (och mjuk) packning och för stora biceps. Botemedlet är en hårdare packning och en planslipning av flänsen mot ett slippapper på plant underlag. Montera sedan en hårdare packning eller tillverka ett mellanlägg i bakelit eller plåt med en tunn papperspackning på varje sida.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

6 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842