Hög tomgång på Puch Packy

Fråga: Hej! Har problem med hög tomgång på en i övrigt fantastisk renoverad Norsjö Puch Packy 1977. Viktkompenserad av tidigare renoverare. Hade lite läckage mellan krök och avgassystem. Fixat, ingen ändring. När man demonterar wire från gashantag och trycker ner wiren så sjunker varvtalet. Provade då att:

1. Byta trottelfjäder med bättre spänst.

2. Ny något längre wire och lite slack i handtag och inget hjälper. Förgasaren en BING 12 rengjord och ser ok ut. Nästa steg?

Med vänlig hälsning

Björn A

 

Svar: Nu vet jag inte om förgasaren är trimmad, men om man har bearbetat den kan det finnas grader som gör att trotteln går trögt sista biten ner. Testa med att ”måla” hela trotteln med en tuschpenna och tryck ner den i botten på förgasaren. Dra sedan upp den och kolla var tuschet är avskrapat – där tar den i förgasarhuset som kan behöva putsas,

Nästa steg är att trycka ner trotteln i botten igen, men nu med nålen monterad. Pilla på nålen med en liten mejsel när trotteln är i botten. Nålen ska vara lös och ledig. Om inte, kan nålen vara böjd – eller så kan det vara så att nålens hål i trotteln och nålmunstycket i förgasaren inte ligger exakt i linje med varann. En fel som kan förekomma på aftermarketförgasare från låglöneländer.

Ibland kan trotteln kärva om man dragit åt muttrarna till förgasarflänsen så hårt att godset deformeras. Detta är ett vanligt fel om man har för tjock (och mjuk) packning och för stora biceps. Botemedlet är en hårdare packning och en planslipning av flänsen mot ett slippapper på plant underlag. Montera sedan en hårdare packning eller tillverka ett mellanlägg i bakelit eller plåt med en tunn papperspackning på varje sida.

Jim Lundberg

Rulla till toppen