Var är alla Crescent Sport?

Var är alla Crescent Sport?

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Min första moped var en Crescent sport 1175 med 2-växlad, fotmanövrerad Flintamotor. Den tillverkades bara 1965 och var den sista raketmodellen.

Jag har läst Classic Motor i säkert 10-15 år, men kan inte påminna mig om att jag har sett någon annons på denna i er tidning. Även i diverse mopedalbum lyser den med sin frånvaro.Är det kanske tillfälligheter eller tillverkades det inte så många av den modellen? Dom flesta kanske är skrotade?

Anders Lundberg

Svar: Jag har dålig koll på denna modell så jag lämnar över frågan till vår mopedredaktör Josefine:

Hej Anders. Du har helt rätt i att Crescent 1175 väldigt sällan ses under säljes och lyser med sin frånvaro i våra mopedalbum.

Modellen från MCB är en mix av Crescent och Husqvarna populära modeller. Crescents raketram utgör stommen med Husqvarnas framgaffel, ramdelar och motor. Hur många som tillverkades och därefter såldes har jag inte kännedom om, men lika populär som tidigare Crescent Sport med Sachsmotor blev den tyvärr inte. 

Vad jag märkt på de 1175:or jag stött på under åren är att många angripits hårt av rost då krom på skärmar, fälgar och framgaffel släppt. Därför går fina originalexemplar knappt att hitta, lika så med originalrenoverade 1175:or. Kanske många skrotades eller byggdes om av mopedtörstande ungdomar? 

1175:an på bilden är min egen och är ett orört exemplar (hittade tyvärr ingen bättre bild). Skärmarna är angripna av rost, men de har inte stora hål som jag brukar se på dessa modeller. Många delar är unika för denna modell trots att de har sitt ursprung från Husqvarna har de anpassats efter Crescentramen. Bristen på reservdelar bidrar säkerligen till att många undviker att renovera denna modell.

Josefine Andersson

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

6 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842