Bronsbricka i kopplingen på Yamaha FS1 från 1996?

Bronsbricka i kopplingen på Yamaha FS1 från 1996?

Publicerad

Fråga: Hej Classic Motor. Har en fråga vad gäller bronsbrickan som ska ligga i kopplingskorgen i Yamaha FS1 moped. Gäller det alla årsmodeller, eller? Själv har jag en årsmodell 1996. Bara undrar för jag kunde se på er hemsida, att kopplingskorgen och bronsbrickan syntes på bild på er hemsida.

Det som skilde där var, att kopplingskorgen hade nitats med sex stycken nitar. Jag har endast tre stycken nitar i kopplingskorgen. Ska bronsbrickan användas även i 1996 års modell?

M.v.h Lars-Inge Glans

 

Svar: Motorn på bilden ovan, som är med i del två av Stora Tvåtaktsboken, hade jag lånat och jag vet inte vilken årsmodell det var på den. Det är inte ovanligt att motorer utvecklas och förändrar under deras produktionstid, men jag kan tyvärr inte svara på hur det ska se ut i just din motor från 1996.

Men om man tar "min" motor som exempel så skulle kopplingskorgen få ett väldigt stort axialspel om bronsbrickan skulle saknas. Något man måste ta i beaktande när det gäller äldre motorer är att de kan ha tagits isär många gångar av ett flertal ägare och då kan det tyvärr gå så att vissa delar kommer bort eller hamnar på fel ställe – eller att det dyker upp delar som inte ens hör hemma i den aktuella motorn.

Är det någon som känner till om Lars-Inges motor ska ha denna bronsbricka eller inte? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Behövs motornummer vid regbesiktning?

3 kommentarer

Andercz: På äldre HD, och kanske även INDIAN, är motornumret enda ID-numret fordonet har. Där kan det bli problem om man byter motor...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842