Lossa kopplingskåpan på sachsmotor med pedaler

Lossa kopplingskåpan på sachsmotor med pedaler

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har en 3-växlad sachsmotor med pedaler, inte kickstart. Problemet är att jag ska byta lameller och förstår inte hur man får bort mutter och bromsarm från pedalfästet så att jag kan demontera sidokåpan och komma åt lamellerna.

På nätet finns ett stort antal bilder på hur lamellbyte går till, dock är samtliga instruktioner utförda på motorer med kickstart. Hoppas Ni kan hjälpa mej hur jag lossar muttern från axel där pedalen sitter och får bort kåpan.

Tackar på förhand

Kjell Aspman

 

Svar: Först ska då själva pedalen lossas vilken sitter med en kil som knackas ur med en kopparhammare när kilens mutter lossats. Sedan ska låsringen 1 samt shimsen 2 & 8 ska tas bort eftersom muttern 16 måste bort och denna är dessutom vänstergängad (det är samma mutter som sitter längst in i kopplingskorgen).

Innan man lossar muttern måste vikbrickan 15 vikas upp. Som synes på skissen kan det sitta ett antal brickor på medbringarhylsan 10 så trä upp dem på en pinne eller ståltråd så den inbördes ordningen bibehålls. Shimsbrickan nr 11 längst i vänster sitter inne i motorn så den behöver du inte leta efter. Övriga shims (11) kan variera i antal och tjocklek. Detalj nr 12 är en packbox och om det läcker olja runt medbringarhylsan kan man passa på att byta denna packbox. Arbetsgången på själva lamellbytet hittar du här

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Tanka själv!

1 kommentar

Andercz: Hm, jag tror de har filmat vid OK´s mack i Bergshamra.. i Stockholm.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842