Montera ramlager på Husqvarna Flinta

Fråga: Har tagit isär min Flintamotor E. När jag läser i Stora Tvåtaktsboken blir jag inte klar om hur man monterar vevaxeln. Ska lagren sitta på axeltapparna när man trycker ihop halvorna eller ska lagren sitta i halvorna? Nu sitter ena lagret (korta sidan) på vevaxeln. Detta ska ej bytas. Det andra är borttaget och ska bytas.

Angående kickproblemet jag hade så var det så att när man rörde på kickaxeln följde inte medbringaren med ut varje gång och greppade tag i kuggen. Det verkade som fjädern inte greppade i som den skulle. Medbringaren stannade halvvägs på returen.

G. Nilsson

 

Svar: När det gäller vanliga spårkullager (icke delbara lager) så brukar man generellt börja med att montera dem där de går som trögast att få dit. Ibland så glider lagren utan motstånd på vevaxeln och då börjar man med att montera dem i blocket som då ofta behöver värmas upp till dryga 100 grader.

Andra gånger går lagren trögt på vevaxeln och då monterar man dem där först och då ska man alltid ha stöd under aktuell vevskiva så att kraften när lagret pressas på axeln inte går genom vevtappen. När sedan vevaxeln med lagren ska monteras i blocket värmer man detta så att lagren lätt slinker ner i sina hål.

Som jag förstår har du löst problemet med kicken.

Jim Lundberg

Montera ramlager på Husqvarna Flinta
Om ramlagren går trögt på vevaxeln så börjar man med att montera dem där. Viktigt är att man har ett stöd under den övre vevskivan så att kraften från slagen eller pressen inte går genom vevtappen. Om så sker kan hela vevaxeln bli skev.
Montera ramlager på Husqvarna Flinta
Ibland går lagren lätt på vevaxeln och då monterar man dem först i blocket. Oavsett om lagren sitter på vevaxeln, eller monteras separat som på denna bild, ska blocket alltid värmas så att lagren går lätt in i sina hål.
Rulla till toppen