Montera ramlager på Husqvarna Flinta

Om lagren går trögt på vevaxeln dras de bort med en särskild avdragare som på bilden.

Montera ramlager på Husqvarna Flinta

Publicerad

Fråga: Har tagit isär min Flintamotor E. När jag läser i Stora Tvåtaktsboken blir jag inte klar om hur man monterar vevaxeln. Ska lagren sitta på axeltapparna när man trycker ihop halvorna eller ska lagren sitta i halvorna? Nu sitter ena lagret (korta sidan) på vevaxeln. Detta ska ej bytas. Det andra är borttaget och ska bytas.

Angående kickproblemet jag hade så var det så att när man rörde på kickaxeln följde inte medbringaren med ut varje gång och greppade tag i kuggen. Det verkade som fjädern inte greppade i som den skulle. Medbringaren stannade halvvägs på returen.

G. Nilsson

 

Svar: När det gäller vanliga spårkullager (icke delbara lager) så brukar man generellt börja med att montera dem där de går som trögast att få dit. Ibland så glider lagren utan motstånd på vevaxeln och då börjar man med att montera dem i blocket som då ofta behöver värmas upp till dryga 100 grader.

Andra gånger går lagren trögt på vevaxeln och då monterar man dem där först och då ska man alltid ha stöd under aktuell vevskiva så att kraften när lagret pressas på axeln inte går genom vevtappen. När sedan vevaxeln med lagren ska monteras i blocket värmer man detta så att lagren lätt slinker ner i sina hål.

Som jag förstår har du löst problemet med kicken.

Jim Lundberg

Om ramlagren går trögt på vevaxeln så börjar man med att montera dem där. Viktigt är att man har ett stöd under den övre vevskivan så att kraften från slagen eller pressen inte går genom vevtappen. Om så sker kan hela vevaxeln bli skev.

Ibland går lagren lätt på vevaxeln och då monterar man dem först i blocket. Oavsett om lagren sitter på vevaxeln, eller monteras separat som på denna bild, ska blocket alltid värmas så att lagren går lätt in i sina hål.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Stänga bensinkranen på Husqvarna mod 28

4 kommentarer

Ingvar Nilsson: Hej! Jag hade samma problem med min Mod 30 Sport från 1953. Jag tog ur bensinen och lossade ventilsätet som ju är ingängat i tanken. Då fick jag även ut den finmaskiga silen. Ja nål och nål - den...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842