Hur vänder man kapslade kullager?

I vissa applikationer vill man ta bort den ena tätningen på lagren vilket man lätt gör med en liten skruvmejsel. Man kan använda gummitätningen som en packbox i äldre motorer, eller så låter man tätningen vara kvar som skydd mot smuts vid monteringen av motorn och så tar man bort tätningen precis när motorn ska slås ihop.

Hur vänder man kapslade kullager?

Publicerad

Fråga: Hej! På ingående och utgående axel på min crossmotor så sitter det kullager som är kapslade på ena sidan lagret, och med synliga kullagerkulor om man vänder på lagret. Bakom kopplingskorgen ska lagret enligt manual sitta monterat med kapslingen mot korgen.

På utgående axelns motsvarande lager ska lagret sitta spegelvänt, alltså då man ser kulorna från kopplingssidan. Spelar det någon roll om lagret till utgående axeln sitter med kulorna in mot växellådan istället, och kapslingen mot kopplingssidan?

Mvh

Micke

 

Svar: Nu vet jag inte vad det är för motor och hur den är konstruerad, men det händer att man tar bort ena sidans tätning på kullager i vissa applikationer. Jag är inte riktigt med på hur dina lager sitter, men det kan vara så att man använder den kvarvarande tätningen som en tätning mot olja (som en extra packbox) eller så används tätningen som sköld mot eventuella metallflisor som gärna uppstår i växellådor.

Sen finns det ju två (minst) typer av tätningar till kullager. Antingen med plåtsidor som bara tätar mot damm och dessa lager har ändelsen "Z" i beteckningen. Andra lager har gummitätningar och dessa sluter tätt mot vätskor och gaser (om inte trycket är för högt) och har ändelsen 2RS i beteckningen. Vill man bara skydda mot partiklar räcker det med ett "Z-lager" men vill man ha det riktigt tätt ska man istället välja ett "2RS-lager"

Förmodligen går det lika bra med ett kullager som helt saknar tätningar i din motor – förutsatt att det sitter en packbox utanför lagret om axeln sticker ut i det fria. Jag brukar använda avtätade lager i motorer som är så gamla att de saknar packboxar på axlar som sticker ut ur motorn. Då får tätningen vara kvar ut mot utsidan och så tar jag bort den på insidan så att lagret får smaska i sig av växellådsoljan.

Men om axeln har en packbox så måste man vända kullagret så att det får ta del av oljan i växellådan och då kan det bli så att man ska ha tätningen kvar mot utsidan av motorn och kulorna framme in mot växellådan och dess olja.

Jim Lundberg

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Filad cylinder på Sachs 150 cc

14 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Jim: Mailar över bild på ställbart munstycke jämfört med ett fast dito # 68 till SM 150 förgasare, har provmonterat passar utmärkt. Det finns flera hål runt om munstycket som ej syns i...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842