Hur vänder man kapslade kullager?

Fråga: Hej! På ingående och utgående axel på min crossmotor så sitter det kullager som är kapslade på ena sidan lagret, och med synliga kullagerkulor om man vänder på lagret. Bakom kopplingskorgen ska lagret enligt manual sitta monterat med kapslingen mot korgen.

På utgående axelns motsvarande lager ska lagret sitta spegelvänt, alltså då man ser kulorna från kopplingssidan. Spelar det någon roll om lagret till utgående axeln sitter med kulorna in mot växellådan istället, och kapslingen mot kopplingssidan?

Mvh

Micke

 

Svar: Nu vet jag inte vad det är för motor och hur den är konstruerad, men det händer att man tar bort ena sidans tätning på kullager i vissa applikationer. Jag är inte riktigt med på hur dina lager sitter, men det kan vara så att man använder den kvarvarande tätningen som en tätning mot olja (som en extra packbox) eller så används tätningen som sköld mot eventuella metallflisor som gärna uppstår i växellådor.

Sen finns det ju två (minst) typer av tätningar till kullager. Antingen med plåtsidor som bara tätar mot damm och dessa lager har ändelsen ”Z” i beteckningen. Andra lager har gummitätningar och dessa sluter tätt mot vätskor och gaser (om inte trycket är för högt) och har ändelsen 2RS i beteckningen. Vill man bara skydda mot partiklar räcker det med ett ”Z-lager” men vill man ha det riktigt tätt ska man istället välja ett ”2RS-lager”

Förmodligen går det lika bra med ett kullager som helt saknar tätningar i din motor – förutsatt att det sitter en packbox utanför lagret om axeln sticker ut i det fria. Jag brukar använda avtätade lager i motorer som är så gamla att de saknar packboxar på axlar som sticker ut ur motorn. Då får tätningen vara kvar ut mot utsidan och så tar jag bort den på insidan så att lagret får smaska i sig av växellådsoljan.

Men om axeln har en packbox så måste man vända kullagret så att det får ta del av oljan i växellådan och då kan det bli så att man ska ha tätningen kvar mot utsidan av motorn och kulorna framme in mot växellådan och dess olja.

Jim Lundberg

Rulla till toppen