Bygga om mekanisk varvräknare

Bygga om mekanisk varvräknare

Publicerad

Fråga: Jag behöver bygga om den mekaniska varvräknaren (drivs av en wire från motorns oljepump) i min gamla Porsche så att den blir elektronisk. För att kunna behålla original varvräknares mätartavla efter ombyggnaden behöver jag hitta en elektronisk varvräknare där nålen rör sig ca 270 grader mellan 600-6000 varv/min.

Biltemas varvräknare (25-8040) går att ställa in på detta sätt men den drivs ju av 12V (eg. 9-32V) och vill inte fungera vid 6V som min gamla Porsche har. Däremot får jag den att fungera om själva instrumentet matas med 12V och varvtalssignalen tas från bilens 6V-tändspole (dvs 6V-bilens fördelare, tändspole och tändstift inkopplat på ett 6V batteri). Min tanke är då att skaffa mig en spänningsomvandlare (ibland kallad Step Up Module) ( så att jag kan höja spänningen till mätarens elektronik från 6V till 12V. Varvtalssignalen som kommer från tändspolens anslutning – (minus) blev litet "osäker" och därför anslöt jag ett 1000 ohms motstånd mellan anslutningen för varvtalssignalen och 12V-ingången på varvräknaren. Då tyckte jag att mätarnålen började röra sig som jag vill att den skall göra.

Tror ni att detta är en lösning som kommer att fungera även på längre sikt och i 6V-bilen? Eller har ni någon bättre idé?

Anm: En 12V VDO-varvräknare tagen från en SAAB 900 från mitten av 80-talet fungerade utan problem när den matades med bara 6V

Per

Svar: Hej Per. Jag hade i princip rekommenderat dig att göra dessa saker, det vill säga montera en spänningsomvandlare från 6 volt till minst 9 volt eftersom Biltemamätaren kräver mellan 9 och 32 volts drivspänning. Motståndet är också ett bra knep och här handlar det mer om att pröva sig fram. Jag tror på din lösning och att det är något du kan bygga som en permanentlösning (även om jag hellre ser att du använder wiredrivning precis som det ska vara – men jag antar att du har dina skäl). Apropå Saabmätaren är jag inte förvånad – har för mig att de flesta (alla?) VDO-varvräknare fungerar bra med 6 volt.

Lycka till

Robert Gustavsson

Länkar: Biltema varvräknare

Spänningsomvandlare Step up module

Koppla mostånd i varvräknare

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Behövs motornummer vid regbesiktning?

3 kommentarer

Andercz: På äldre HD, och kanske även INDIAN, är motornumret enda ID-numret fordonet har. Där kan det bli problem om man byter motor...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842