Tvåväxlad Sachs som inte går att trampa runt

Två utföranden av sachs pedalaxlar.

Tvåväxlad Sachs som inte går att trampa runt

Publicerad

Fråga: Hej, jag har en äldre tvåväxlad Sachs som inte går att trampa runt, motorn i övrigt går runt utan problem. Det uppstod efter vinterdvalan, tappade ur olja ur motor och växellåda där det var vatten i.

Spänner jag ihop kopplingen går lamellerna runt men när jag släpper så kilarna spänner ut så blir det stumt när man ska trampa runt. Är det något fel i kopplingen eller måste motorn klyvas?

Mathias

 

Svar: Jag är inte riktigt med på vad som sker här. Är det så att pedalerna verkligen är stumma även om man står och hoppar på pedalerna eller är det så att det slirar så pedalerna snurrar lätt utan att motorn följer med? Om vevaxeln går runt (lägg i friläget) så ligger felet i växellådan eller startanordningen.

På en sachsmotor ska det vara så att när man trampar på pedalerna ska motorn gå runt, men om man håller in kopplingen så ska pedalerna snurra lätt utan att motorn snurrar med. Detta är normaltillståndet – alltså när allt fungerar som det ska.

Sedan är jag inte med på vad som menas med "kilarna spänner ut". Jag förutsätter att detta är en pedalmotor och på dessa kan det bli så att en medbringare (7 & 8 på bilden) kan kärva på pedalaxeln (exempelvis av fukt/rost) och det som händer då är att pedalerna går lätt att trampa runt, men vevaxeln snurrar inte med. Medbringaren ska kunna glida lätt på axeln.

Om det är en pedalmotor så sitter det en liten rullkedja (3 & 4 på bilden) och om denna kedja har rostat ihop så kommer pedalerna att bli stumma – men då ska det ha rostat ihop rejält. Själva kopplingen (korg och lameller) ska inte kunna göra så att pedalerna blir stumma vid start. Även om kopplingen skulle ha kärvat ihop till en solid klump så förs kraften över från pedaler till vevaxel och motorn startar.

Testa med att ta ur lamellerna ur kopplingskorgen och trampa på pedalerna Då ska enbart kopplingsnavet rotera. Kärvar det då så måste nog motorn delas och felet sökas på insidan.

Jim Lundberg

Om kopplingsnavet snurrar runt när man trampar på pedalerna/kicken utan lameller bör inte felet ligga i växellådan.

Då måste det vara kopplingskorgen eller vevaxeln som fastnat.

On
Off

6 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842