Skillnad på Husqvarna 120-kubiksmotorer?

Skillnad på Husqvarna 120-kubiksmotorer?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har demonterat motorn på min Svartkvarna från 1946 och har lite funderingar angående motorn. Jag har dina böcker både del 1 & 2 och om jag jämför min motor avviker den från både 98 kubik, och 120 kubik. Min är väl på 118 kubik, är det nån blandning mellan dessa båda?

Det skiljer ju på vevhus, växelmekanism, ramlager m.m. Har det med årsmodellen att göra eller är alla 118 kubik lika? En fråga till, hur stort spel får det vara vevlagret? Har mätt med klocka och fått det till 5 hundradelar, är det godkänt?

MVH

Jan-Åke

 

Svar: Husqvarnas motorer till modell 24 och 27 har samma cylinderdiameter och slaglängd, det vill 55 mm i cylinderdiameter och 50 mm i slaglängd. Den geometriska slagvolymen blir då 118,7914701875 cc om man ska vara noga. Husqvarna rundade förmodligen av de 118 cc till 120 cc för att det skulle låta bättre då konkurrenterna ofta hade 125-kubikare.

Den stora skillnaden mellan dessa två motorer är att modell 24 har en tvärspolad cylinder med en kolv som har den karaktäristiska "skidbacken" på toppen som ska rikta färskgaserna upp mot förbränningsrummet medan modell 27 (och framåt) har en vändspolad cylinder med en kolv som har en svagt konvex topp.

Det finns smärre skillnader i motorblockens gjutningar, men undantaget kolv och cylinder är motorerna nästan identiska. Husqvarna själva rekommenderade att man vid byte av vevstakslagret på modell 24 skulle använda modell 27:s vevstakslager som då ska passa rakt av.

Apropå vevstakslager – gränsen för lagerbyte brukar ligga på cirka 0,05 till 0,06 mm. I originalskick brukar radialspelet ligga på 0,02 mm, men om du inte tokvarvar så kommer din motor att låta som den ska med 0,05 mm. Över detta spel börjar man höra knackningar från lagret vid högre varvtal.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var hittar man skruvar till engelsk motor i Volvolastbil?

1 kommentar

Roland A: Hej ETT FÖRSLAG http://www.regale.se/Fast.htm /Roland

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842