Ställa växlarna på treväxlad Sachs

På en treväxlad motor ska segmentet (pilen) ha fyra hack (tre växlar plus friläge).

Ställa växlarna på treväxlad Sachs

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har problem med växlarna på min sachsmotor med tre växlar. Jag har försökt att följa dina instruktioner som du redan skrivit om.

Mycket informativt men helt fruktlöst.

Antingen går det att lägga i ettan men 2:an och 3:an går inte att få i eller så går 3:an i men inte de andra växlarna.

Det jag funderar på nu är om det är fel växelmekanism som sitter där? Är det skillnad på om den är 2-, 3- eller 4-växlad? När jag kör med moppen så kan jag med svårighet få i växlarna om jag växlar utan koppling. Dock ligger dom inte i utan hoppar i och ur hela tiden. Har du några förslag på vad jag skall göra?

Det känns som det kan vara ett skitproblem men likafullt går det inte att använda moppen utan fungerade växlar.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Peter Kärr

 

Svar: Nu förutsätter jag att det handlar om en motor med fotväxel då handväxlade motorer har en helt annan konstruktion och därmed ett annat förfarande vid justering. För att se om växelmekanismen är till en tre- eller fyrväxlad låda kan du titta på segmentet högst upp på mellankåpan (pilen, översta bilden). Segmentet har ett hack för varje växel samt friläget. Är det en treväxlad mekanism så ska det vara fyra hack i segmentet (tre växlar plus friläge) och är det en fyrväxlad mekanism ska det då vara fem hack. Samma sak bör gälla vid det nedre segmentet vid pedalaxeln som borde ha ett extra hack om det är en fyrväxlad mekanism (Har inte skruvat med fyrväxlade).

Kolla att den lilla kolven, vars spets går in i hacken på det övre segmentet, verkligen löper som den ska i sitt hål. Kolven löper i en stålhylsa och är fjäderbelastad så att den trycks ut mot segmentet och håller vald växel i läge. Ett vanligt fel hos dessa motorer är att om kedjan hoppar så slår den till hylsan på kåpans baksida så den blir deformerad och då fastnar kolven ofta i intryckt läge och då hålls inte växlarna kvar i läge.

Har du sedan ställt spårmuttern på växelstången rätt och dessutom vänt muttern rätt (breda sexkanten utåt) så ska växlarna ligga kvar i valt läge. Om du har Stora Tvåtaktsboken, del 1 så finns en komplett beskrivning på hur man justerar växlarna på denna motor. I korthet går det till så här:

Lossa spårmutterns kontramutter. Lägg i ettans växel. Skruva in spårmuttern med fingrarna tills den stannar mot hästskon. Lossa sedan spårmuttern åtta sexkanter (1 & 1/3 varv) och lås därefter spårmuttern med kontramuttern. För det mesta hamnar kontramuttern i liv med änden på stången. När detta är gjort ska dragkilen i växellådan alltid hamna i rätt position när kolven i det övre segmentet ligger något av hacken.

Som en extra kontroll kan man lägga i en växel i taget och rulla mopeden lite framåt och bakåt tills det tar stopp på grund av motorns kompression. Varje gång det tar stopp så kollar man på växelstången. I den utgående axeln är det två långa slitsar där dragkilen löper och mitt för varje växeldrev är det en liten grop i slitsen (nedre bilden). Meningen är att kilen ska ligga mitt för respektive grop vid vald växel. Om allt är rätt ska stången inte röra sig vare sig inåt eller utåt när det tar stopp. Om nu stången rör sig utåt eller inåt när det tar stopp kan man behöva ändra positionen på spårmuttern något då det tyder på att kilen inte hamnat mitt för respektive grop, utan glider ner i botten på varje grop först när det tar stopp.

Sedan kan det vara fel på andra delar av växelmekanismen som slappa hårnålsfjädrar eller stukade delar, men då brukar det vara svårt att få i växlarna, fast när de väl ligger i ska de ligga kvar.

Jim Lundberg

I slitsen där dragkilen löper (saknas på bilden) är det en grop (pilarna) för varje växel där kilen ska vila i botten under drift.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Växelinställning på flakmopeden med Sachsmotor

2 kommentarer

Jim Lundberg: Vajern kan aldrig bli "för lång" för treans växel. Om man klipper av vajern - eller tar bort den helt från motorn - så hoppar trean i automatiskt eftersom fjädern i växelmekanismen är det...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842