Rengöra bensintank till Puch Dakota

Vasst grus, eller plåtskruvar, river effektivt loss smuts och rost i bensintanken.

Rengöra bensintank till Puch Dakota

Publicerad

Fråga: Hej! Jag skall nu rengöra en Puch Dakota tank från lite rost. Jag tänkte ifall man kan hälla i diesel och lite sten för att sedan skaka runt. Därefter skölja ur tanken med diesel för att verkligen lösa upp gammal oljehinna även om tanken ser snustorr ut inuti.

Därefter tänkte jag låta den stå med citronsyra. Och slutligen skall jag få syran att bli basisk så att det slutar fräta vidare på metallen. Jag köpte målarsoda. Hur gör man då? Ska man tillsätta vatten och hälla i målarsoda och låta stå precis som med citronsyran?

Sen en följdfråga, vad skall man täta tanken med där vanligtvis bensinkranen sitter? Skall man fylla hela tanken smäckfull för att få bort rosten på ovansidan eller bör man vända den om?

Tack på förhand

Tobias

 

Svar: Jag brukar göra på följande vis när en bensintank ska rengöras.

  1. Häll i några nävar vasst grus (makadam). Ta inte för stora då det kan bli bucklor i den tunna plåten. Bensinkranen ska ersättas med en träplugg eller liknande.
  2. Skaka tanken med makadamet – gärna ihop med avfettning, lacknafta, diesel eller varmt vatten med maskindiskmedel (det senare kan missfärga lack).
  3. Skölj ur med varmt vatten – gärna med lite maskindiskmedel om man först använt lacknafta eller diesel.
  4. Om det finns rost i tanken efter rengöring kan man ta bort detta med citronsyra. Man blandar 5 – 10 procent citronsyra i så mycket vatten att tanken blir full upp till hålet för tanklocket. Man kan ha i en mindre mängd vatten/syra, men då måste man luta tanken i olika riktningar så syran kommer åt alla ytor – ganska tidsödande.
  5. Skölj tanken noga med flera omgångar varmt vatten och avsluta med att hälla i vatten med några matskedar målarsoda som skakas runt i tanken några minuter så att syrarester neutraliseras – annars kan det börja rosta av syran.
  6. Det sista man gör är att återigen skölja tanken med rent, varmt vatten. Töm ur allt vatten och torka ur tanken så fort det går för att undvika rostuppslag. En hårtork, varmluftspistol eller en skotork med slang är bra till detta.

Mellan kran och tank ska det sitta en fiberpackning som packning. Ska du tillfälligt täppa till hålet för kranen under rengöringen kan du tälja till en konisk träplugg och trycka in i hålet.

Jim Lundberg

Man kan med fördel tillsätta någon vätska ihop med gruset som löser fett. Skaka sedan tanken - eller bygg en tanktrumlare som på bilden.
Skölj efteråt med varmt vatten.

Om det finns rost i tanken kan denna tas bort med citronsyra som blandas ut i vatten. 5 - 10 procent syra fungerar bra.
Varmt vatten snabbar på processen. Skölj noga efteråt efter med varmt vatten.

Trots att syror angriper oxider som rost så kan de även orsaka rost om man inte får bort all syra efter en behandling.

Målarsoda är basiskt och neutraliserar eventuella rester av syran som kan gömma sig i falsar och liknande skrymslen. Även maskindiskmedel är basiskt. Tänk på att bägge kan ge fläckar på lackering. Ett par matskedar av endera till ett par liter vatten räcker bra.

Efter neutraliseringen ska tanken återigen sköljas med rent och varmt vatten. Torka med hårtork eller dammsugare med utblås så att det inte hinner börjar rosta av kvarvarande fukt

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Marknaden inställd

6 kommentarer

Jim Lundberg: Jag har coronaliknade symtom sedan en vecka tillbaka och det är inte och leka med. Är det inte corona så är det den elakaste flunsa jag haft.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842