Rostskyddsbehandla Puch Dakota innan lackering?

Fråga: Hej! Inom några dagar skall min Dakota på lackering. Jag demonterade allt och gjorde allt klart för lackering idag. När jag då fick se att i Dakotaramen där kablar och kopplingsvajern går är de lite ytrost. Liksom inuti ramen.

Det var inte så farligt och det var torrt och ytligt. Men jag vill ju stoppa detta från att fortsätta rosta. Hur kan man göra detta på bästa sätt? Skall jag göra det före eller efter lackeringen eller spelar det ingen roll kanske?

Mvh, Peter

 

Svar: Lackera alltid innan rostskyddsbehandling! Så kallad hålrumsvätska som används som rostskydd inne i rör och balkar är extremt fet och krypande. Hålrumsbehandlar man först så kan man få ett rent helsike med att få lacken att fästa då ytorna kan bli kontaminerade av vätskan som både kryper, rinner och stänker.

Om man lackar först så kan man bara torka av eventuell hålrumsvätska som hittar ut ur ramen med en trasa – eventuellt fuktad med lite lacknafta som är ett milt lösningsmedel vilket inte skadar en riktig lack (inte alkydfärger på sprejburk från macken).

Puchramarna rostar framför allt i de bakre regionerna så där bör man definitivt rostskydda dem. Men även själva ”ryggraden” upp till styrhuvudet bör få en behandling. Enklast är att skaffa hålrumsvätska på sprejburk och en lång slang med ett munstycke som sprutar i flera riktningar (brukar följa med burkarna).

Man sticker in slangen så långt det går och trycker på munstycket och samtidigt som man sprejar så drar man sakta ut slangen. I Puchramens ryggrad är det lätt att komma åt genom vajerhålen uppe vid styrhuvudet och nere vid motorn. Bakdelen av ramen är lite knepigare att behandla då det inte finns några stora hål som i ”ryggraden”.

Men ett ställe där man kan stoppa in slangen är springan där bakskärmen slutar i framkant (pilen). Under sadeln finns det några hål för sadelfästena där man eventuellt kan få in slangen. Alternativt så häller man i hålrumsvätskan i alla hål och sedan vrider man och vänder på ramen så att vätskan täcker alla ytor på insidan. Slabbigt, men effektivt.

Jag brukar använda Dinitrol ML hålrumsvätska som innehåller rostinhibitorer (stoppar redan uppkommen rost), men det finns säkert andra fabrikat som har dessa additiv.

Jim Lundberg

Rostskyddsbehandla Puch Dakota innan lackering?
En väg in till bakramen (som rostar ofta) är i springan där bakskärmen slutar i framkant (pilen).
Rostskyddsbehandla Puch Dakota innan lackering?
När man ska hålrumsbehandla kan man med fördel använda den slang för ändamålet som följer med sprejburkarna. Den har ett munstycke som riktar strålar åt alla håll. Stoppa in slangen så långt det går, tryck på ventilen och dra sakta ut slangen.
Rulla till toppen