Rostskyddsbehandla Puch Dakota innan lackering?

Lacka först - sedan rostkyddsbehandlar man. Aldrig tvärtom.

Rostskyddsbehandla Puch Dakota innan lackering?

Publicerad

Fråga: Hej! Inom några dagar skall min Dakota på lackering. Jag demonterade allt och gjorde allt klart för lackering idag. När jag då fick se att i Dakotaramen där kablar och kopplingsvajern går är de lite ytrost. Liksom inuti ramen.

Det var inte så farligt och det var torrt och ytligt. Men jag vill ju stoppa detta från att fortsätta rosta. Hur kan man göra detta på bästa sätt? Skall jag göra det före eller efter lackeringen eller spelar det ingen roll kanske?

Mvh, Peter

 

Svar: Lackera alltid innan rostskyddsbehandling! Så kallad hålrumsvätska som används som rostskydd inne i rör och balkar är extremt fet och krypande. Hålrumsbehandlar man först så kan man få ett rent helsike med att få lacken att fästa då ytorna kan bli kontaminerade av vätskan som både kryper, rinner och stänker.

Om man lackar först så kan man bara torka av eventuell hålrumsvätska som hittar ut ur ramen med en trasa – eventuellt fuktad med lite lacknafta som är ett milt lösningsmedel vilket inte skadar en riktig lack (inte alkydfärger på sprejburk från macken).

Puchramarna rostar framför allt i de bakre regionerna så där bör man definitivt rostskydda dem. Men även själva "ryggraden" upp till styrhuvudet bör få en behandling. Enklast är att skaffa hålrumsvätska på sprejburk och en lång slang med ett munstycke som sprutar i flera riktningar (brukar följa med burkarna).

Man sticker in slangen så långt det går och trycker på munstycket och samtidigt som man sprejar så drar man sakta ut slangen. I Puchramens ryggrad är det lätt att komma åt genom vajerhålen uppe vid styrhuvudet och nere vid motorn. Bakdelen av ramen är lite knepigare att behandla då det inte finns några stora hål som i "ryggraden".

Men ett ställe där man kan stoppa in slangen är springan där bakskärmen slutar i framkant (pilen). Under sadeln finns det några hål för sadelfästena där man eventuellt kan få in slangen. Alternativt så häller man i hålrumsvätskan i alla hål och sedan vrider man och vänder på ramen så att vätskan täcker alla ytor på insidan. Slabbigt, men effektivt.

Jag brukar använda Dinitrol ML hålrumsvätska som innehåller rostinhibitorer (stoppar redan uppkommen rost), men det finns säkert andra fabrikat som har dessa additiv.

Jim Lundberg

En väg in till bakramen (som rostar ofta) är i springan där bakskärmen slutar i framkant (pilen).

När man ska hålrumsbehandla kan man med fördel använda den slang för ändamålet som följer med sprejburkarna. Den har ett munstycke som riktar strålar åt alla håll.
Stoppa in slangen så långt det går, tryck på ventilen och dra sakta ut slangen.

On
Off

5 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842