Svårväxlad DKW RT 350S

Fråga: Hej! Jag har en DKW RT 350S från 1955 som jag håller på att renovera. Växellådan såg ut att vara i bra skick så den har inte plockats isär/renoverats. När jag nu provar att sätta ihop den renoverade motorn så verkar det svårt att provväxla (utan olja i motor/växellåda), svårt att byta/få in växlar. Kan det bero på att växellådan är torr/utan olja? Vill helst inte montera alla kåpor och fylla olja innan jag vet att växellådan är ok.

Hälsar

Patrik

 

Svar: Om du kört denna motorcykel tidigare och upplever växellådan som trögare nu än innan renoveringen, utan att växellådan varit isär, så kan bristen på olja vara en orsak.

Är växellådan snustorr (alltså tvättad med lösningsmedel = avfettad) så kan den gå tungt att växla. Särskilt om spärren, typ kula och fjäder, som ska hålla vald växel på plats är helt torr. Men sedan är det ofta så att en växellåda som känns trög och kärv på arbetsbänken kan vara helt normal att växla bara motorn är igång.

Sedan är jag inte bekant med denna motor och hur motorn kan renoveras utan att växellådan tas isär då en renovering (av exempelvis vevaxeln) nästan alltid kräver att blocket delas. De DKW-motorer jag har skruvat med (125 & 250 cc) har haft gemensamt block för vevparti och växellåda.

Jim Lundberg

Rulla till toppen